Airbus zmizel z radarů během bouře a systém ELT, který se při prudkém nárazu spouští samočinně, aby udal polohu, nevyslal žádný signál. Podle odborníků se mohlo kapitánovi podařit s letadlem nouzově přistát na vodě, takže k silnému nárazu překračujícímu předem definované zrychlení nedošlo. Předpokládá to ale, že moře v místě bylo v tu dobu relativně klidné.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Přistání na vodě se v lednu 2009 povedlo americkému pilotu s Airbusem A320. Se strojem dosedl na hladině řeky Hudson v New Yorku a všech 155 lidí na palubě vyvázlo bez vážnějších zranění.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Nouzové přistání Airbusu A320 na hladinu řeky Hudson v lednu 2009. Zdroj: Reuters

„Nouzový maják polohy (ELT) by se při nárazu spustil, ať už na zemi, na moře, nebo na horské úbočí. Domnívám se, že se nespustil, protože k žádnému velkému nárazu během přistání nedošlo. Pilotovi se podařilo na mořské hladině přistát,“ řekl AFP k nehodě indonéského airbusu Dudi Sudibyo z magazínu o letectví Angkasa.

„Zatím jsem dospěl k závěrům, že letadlo nevybuchlo ve vzduchu a při dopadu na hladinu nedošlo k prudkému nárazu, jinak by nebyla těla obětí nedotčena,“ poznamenal bývalý velitel indonéského letectva Chappy Hakim.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Rakve s těly cestujících byly převezeny na vojenskou základnu v Surabayi. Zdroj: Reuters

Začala evakuace?

Pátrači zatím našli 30 obětí, z nichž nejméně jedna na sobě měla záchrannou vestu. Těla byla relativně nedotčená. Záchranáři připouštějí, že většina těl může být stále v trupu letadla, který se nerozpadl.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Indonéský záchranný tým ukazuje první trosky z havarovaného airbusu AirAsia

Mezi troskami, jež se našly, jsou dveře a nouzová skluzavka. To může teoreticky znamenat, že dveře někdo po přistání otevřel a byla zahájena evakuace, než se přes přední část letadla přehnala vysoká vlna a stroj potopila, uvedl indonéský ministr dopravy Jusman Syafii Džamál.

Chtěl se vyhnout bouři

Airbus na cestě ze Surabaye do Singapuru se 162 lidmi na palubě se tři čtvrtě hodiny po vzlétnutí nacházel ve výšce zhruba 9700 metrů, když pilot požádal o vzestup do výšky 11 500 metrů, aby se vyhnul bouři. Kontroloři o pár minut později vzestup povolili, ale jen do výše zhruba 10 300 metrů kvůli dalším letadlům v blízkosti. Žádná odpověď už ale nepřišla.

Stroj se podle analytiků mohl zřítit, protože letěl příliš pomalu, anebo vystoupal příliš prudce a ztratil tah. Není jasné, proč nevyslal žádný nouzový signál.

Více mají ukázat záznamy z černých skříněk, po nichž začali v pátek pátrat s pomocí speciálního akustického zařízení. [celá zpráva]