Podle informací svědka letoun vzlétl v neděli z letiště společnosti Chengdu v provincii S´čchuan v 16:25 místního času a přistál o hodinu později.

„Stroj provedl několik průletů a zakýval křídly, aby pozdravil dav u letiště,“ řekl svědek.

Čínské ministerstvo obrany nijak informaci nekomentovalo, ale list Nová Čína uvolnil pro internet další záběr stroje. Global Times, který spadá pod ústřední list čínské komunistické strany Žen-min ž'-pao, přetiskl i fotografii stroje s popiskem "údajný prototyp J-20 se připravuje ke startu" z letiště.

První let v délce 18 minut uskutečnil J-20 11. ledna, když byl v Číně na návštěvě americký ministr dopravy Robert Gates

Když se na konci roku 2010 objevily první záběry stroje J-20, bylo to velké překvapení. Zatím jediným strojem 5. generace zasazeným ve službě je americký Lockheed F-22 Raptor. Je ale tak nákladný, že americké letectvo USAF silně seškrtalo nákup strojů na necelé dvě stovky a čeká na dodávky levnějšího F-35 Lightning II.

Stroj 5. generace testuje i Rusko. Jde o Suchoj T-50, který také absolvoval několik letů. V případě Suchoje jde o letoun, který bude zařazen do výzbroje.

U čínské J-20 stále není jasné, zda jde skutečně o bojový letoun, nebo technologický demonstrátor, na kterém se zkoušejí nové prvky a technologie, například vlastnosti steath. Od technologického demonstrátoru vede k vývoji bojového letounu, jenž může být zařazen do služby, dlouhá cesta běžně trvající několik let.

F-22

F-22

FOTO: Lockheed Martin, Novinky

Přední částí trupu J-20 silně připomíná americký F-22 Raptor, zadní pak technologický demonstrátor ruské kanceláře MiG 1.44. Jsou na něm zřetelně patrné moderní prvky. Například nasávací otvory motoru uzpůsobené pro cestovní let nadzvukovou rychlostí (supercruise), jaké připomínají zase F-35 Lightning II.

Zubaté okraje krytů podvozku ukazují, že stroj má vlastnosti stealth, ale kýly na zadní části trupu, které zvyšují odraznou plochu stroje na radaru, ukazují, že tato vlastnost není úplnou prioritou a že se Číňané dali spíše ruskou cestou než americkou. Američané dbali u strojů F-117 a B-2 především na vlastnosti stealth, a to i na úkor letových vlastností, což Ruskové nedělají, ti kladou stále důraz na obratnost.

Redukovaný bude podle odborníků zejména odraz stroje J-20 při zachycení radarem zepředu.

Stroj F-35A na přistávací ploše

Stroj F-35A na přistávací ploše

FOTO: fotobanka Profimedia

J-20 zatím nemá vektorovatelné výstupní trysky motoru, které umožňují měnit směr tahu motoru, což zvyšuje obratnost. Číňané je však plánují do stroje implementovat.

Není ani jasné, jaké motory letoun pohánějí. Spekuluje se i o ruských, protože vývoj vlastních čínských proudových motorů provázejí potíže. Motory ve stíhačkách J-10 se potýkají s nedostatečným tahem ve srovnání s motory pohánějícími poslední verze amerických stíhaček F-16 a F-18 nebo derivátů ruských Suchojů Su-27.

Suchoj T-50

Suchoj T-50

FOTO: fotobanka Profimedia

Čína v uplynulých letech usilovně modernizuje svou armádu. V letošním roce by mohla spustit na vodu svou první letadlovou loď a nové námořní balistické střely, které jsou považovány za hrozbu americkým letadlovým lodím.