Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Polský soud zakázal židům a muslimům rituálně porážet zvířata

Polský ústavní soud zakázal rituální porážku zvířat pro potřeby židů a muslimů. Soud shledal, že ponechat zvíře vykrvácet bez předchozího omráčení je protizákonné. Přesto je pravděpodobné, že jeho zákaz platit nebude. Od Nového roku totiž vstupuje v platnost nový předpis Evropské unie nadřazený zákonům polské vlády, který takovou porážku zvířat umožňuje.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Polský soud zakázal židům a muslimům rituálně porážet zvířata

„Nechat zvíře vykrvácet při plném vědomí je protizákonné,“ rozhodl na popud ochránců zvířat soud a odkázal na příslušný zákon z roku 1997. Soud ovšem současně vyzval polskou vládu, aby do konce roku rozhodla o zákazu rituálního zabíjení zvířat, anebo přiměla parlament k novele starého zákona, která to umožní.

Situaci totiž komplikuje ještě nařízení bývalého ministra zemědělství Wojciecha Oljniczaka, jenž v roce 2004 navzdory platnému zákonu povolil rituální porážku zvířat pro potřeby církví, jimž víra zakazuje konzumovat zvířecí krev.

Košer a halal hlavně na vývoz

Polské ministerstvo zemědělství tehdy udělilo 29 jatkám licenci „na produkci masa označeného košer či halal“. Takové maso kupují v Polsku židovská a muslimská menšina, ale především se vyváží do Íránu, Iráku, Egypta, Turecka a Izraele, upozornil list Gazeta Wyborcza.

„Jen vývoz košer a halal hovězího masa přinesl v roce 2011 polským firmám zisk téměř 270 miliónů eur (zhruba 6,7 miliardy korun),“ uvedl náměstek polského ministra zemědělství Kazimierz Plocke. Dodal, že společnosti, které v minulosti investovaly velké prostředky do jatek na takový způsob zpracování masa, by po zákazu zkrachovaly a s nimi i množství dodavatelů. „Máme zájem na tom pokračovat. Už jsme připravili návrh novelizace zákona, který by to umožňoval. Hledáme ale i jiné způsoby řešení,“ poznamenal Plocke.

Ochránci žádají výjimku

Opačný názor zastávají ochránci zvířat, kteří chtějí, aby Polsko požádalo Evropskou unii o výjimku. „Je skutečně jen na nás, jestli chceme zákon povolující rituální zabíjení zvířat, které není ničím jiným než jejich bezcitným vražděním, anebo ne,“ prohlásili představitelé organizace Empatie, jež bojuje za práva zvířat.

Úplný zákaz rituální porážky zvířat platí ve Švýcarsku, Švédsku, Lotyšsku a na Islandu. V Nizozemsku a Belgii se chystá jeho přijetí. V Lucembursku je možná rituální porážka jen na základě povolení, které je obtížné získat. V Rakousku, Dánsku, Estonsku a na Slovensku musí být zvíře ihned po podříznutí omráčeno, uvedl polský list.

Košer a halal porážka

Porážení zvířat pro konzumaci podle pravidel judaismu (košer) a islámu (halal) zakazuje předchozí omráčení především z důvodu, že není zcela zaručeno, že při omráčení zvíře nezemře. V takovém případě se jedná o zdechlinu, kterou je zakázáno požívat.

Rituální porážku provádí zkušený řezník rychlým přetnutím měkkých partií na krku zvířete, řez by měl dojít až k páteři a přetnout hrtan, jícen i krční tepny zvířete, v důsledku čehož dochází k poklesu krevního tlaku a okamžité ztrátě vědomí zvířete. Zastánci rituální porážky tak argumentují, že tento způsob zabíjení zvířat je v důsledku humánnější než standardní průmyslové metody masokombinátů.

Tradice nechat zvíře vykrvácet souvisí se zákazem konzumace krve v židovském náboženství. Pro dokonalé odkrvení se maso po porážce ještě nakládá do solného roztoku.

V České republice je rituální porážka povolena po souhlasu ministerstva zemědělství. Ročně je takto poraženo několik desítek kusů hovězího dobytka.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků