Hlavní obsah
Trosky havarovaného letadla Antonov An-24 slovenské armády u obce Hejce Foto: Profimedia.cz

Leteckou havárii, při níž zemřelo 42 slovenských vojáků, mohla podle příbuzných způsobit technická závada

Podle oficiálního vyšetřování zapříčinilo havárii vojenského transportního letadla An-24, při níž v roce 2006 zemřelo 42 slovenských vojáků, selhání pilota. Příbuzní obětí však tvrdí, že mohlo jít o technickou závadu. Celá záležitost pravděpodobně skončí u mezinárodního soudu.

Trosky havarovaného letadla Antonov An-24 slovenské armády u obce Hejce Foto: Profimedia.cz
Leteckou havárii, při níž zemřelo 42 slovenských vojáků, mohla podle příbuzných způsobit technická závada

Jak informovala televize Joj, slovenské ministerstvo obrany nadále odmítá odtajnit vyšetřovací spis. Příbuzní se proto po třinácti letech chtějí obrátit k mezinárodnímu soudu. „Žaloba proti Slovenské republice je momentálně ve stadiu příprav,“ řekl televizi předseda občanského sdružení AN-24(5605)-Hejce Ľudovít Orlický.

Sdružení vyjádřilo přesvědčení, že havárii nezpůsobil pilot, ale došlo k selhání techniky po modernizaci letadla. „Máme výpovědi několika svědků a odborníků z oblasti letectví a z jiných oblastí. Máme rovněž poznatky z té části vyšetřovacího spisu, která není utajena, a kde podle nás ne všechno sedí,“ uvedl Orlický. K modernizaci letadla došlo podle sdružení na Slovensku bez souhlasu výrobce letadla Antonov.

Ministerstvo trvá na svém

Mluvčí generální prokuratury Andrea Predajňová potvrdila, že ministerstvo obrany neakceptovalo doporučení generálního prokurátora na odtajnění spisu, aby se rozptýlily jakékoli pochybnosti o správnosti vyšetřování letecké havárie. „My chápeme, že ozbrojené síly vykonávají činnosti, které nejsou zveřejnitelné. Ale co se týče letadla, jeho oprav a modernizace, domnívám se, že tyto věci by neměly být utajované,“ dodává Orlický.

Na straně příbuzných je i zkušený vojenský pilot, bývalý zástupce velitele slovenských vzdušných sil a zástupce náčelníka generálního štábu Peter Švec. „Mají důvod, aby odmítli závěry vyšetřování, protože jsou absolutně irelevantní a je tam značné množství závažných nedostatků. Je potřeba ustavit novou vyšetřovací komisi a obnovit vyšetřování,“ domnívá se Švec.

„Ve věci vyšetřování letecké havárie proběhlo řádné vyšetřování a o jeho výsledku rozhodly orgány činné v trestním řízení,“ trvá na svém ministerstvo obrany.

Slovenští vojáci se vraceli z mírové mise z Kosova, když 19. ledna 2006 jejich letadlo narazilo do kopce Borsó u maďarské obce Hejce. Na místě zahynulo 42 lidí. Voják Martin Farkaš katastrofu jako jediný zázrakem přežil. [celá zpráva] Oficiální zpráva uvádí, že havárii zavinil pilot, který měl špatně nastavit výškoměr. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků