Hlavní obsah

Itálie přitvrdila vůči řidičům zabijákům

– Řím
Právo, Josef Kašpar

Byl to bod zlomu: loni v březnu přijala Itálie zákon o vraždě v silničním provozu. Ten stanoví, že pokud řidič ve stavu opilosti či pod vlivem jiné návykové látky způsobí smrt jiné osoby, může být odsouzen až k 18 letům odnětí svobody. Maximální hranice hrozí zejména v případě, že pachatel z místa nehody ujede. První rozsudky na sebe nenechaly čekat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Soud v sicilské Messině poslal na 11 let za mříže řidiče, který v červnu 2016 narazil do auta studentky Loreny Manganové, jež pak zemřela v nemocnici. V únoru se k rozsudku má vyjádřit odvolací soud, avšak prokurátor už požádal o potvrzení výroku první instance.

EU chce výrazný pokles počtu nehod

Kritici zpřísnění předpovídali, že hrozící drakonický trest vyvolá situaci, že po nehodě viníci raději ujedou, než aby se zodpovídali u soudu. Praxe jejich názor nepotvrdila, prozatím to je naopak, počet „útěkářů“ loni poklesl o 20 procent.

Za 18 měsíců policie zatkla 35 viníků smrtelných silničních nehod a na dalších 576 bylo podáno trestní oznámení a čekají na soud na svobodě.

„Myslím, že tento zákon je velmi spravedlivý,“ říká Stefano, bratr Loreny Manganové. „Přísný trest je nutný, ale je třeba přesvědčit všechny, že ten, kdo řídí nebezpečně či pod vlivem alkoholu nebo drog, je jako člověk, který střílí pistolí do davu. A k tomu je zapotřebí nejen trest, ale především výchova lidí,“ dodává.

„Evropská unie nás žádá, abychom do roku 2020 snížili počet silničních nehod na polovinu, což se mi zdá velmi obtížné,“ komentuje situaci prefekt Roberto Sgalla, náčelník dopravní policie.

„Některé výsledky se ale již dostavily. Prostřednictvím aplikací Autovelox a Tutor se nám podařilo snížit počet nehod na dálnicích o více než pětinu. Během prvního půlroku jsme provedli etylometrem více než jeden milión kontrol na požití alkoholu,“ podotýká.

Mobily znamenají trvalý problém

Vyvstaly však nové problémy, především kolem používání mobilů a tabletů řidiči za jízdy.

„Během jediného roku jsme na základě tohoto typu přestupků zabavili 38 800 telefonů nemluvě o 2,5 bodu, který jsme každému řidiči odebrali. Ale zřejmě to nestačí a bude zapotřebí zavést ještě účinnější elektronické kontroly,“ upozorňuje Sgalla.

Naopak uspěl příkaz řidičům motocyklů, skútrů a mopedů nosit ochrannou přilbu. „Rozhodl postoj pojišťoven – v případě nehody nezaplatí žádné odškodné, pokud oběť provozu neměla přilbu,“ dodává prefekt.

Výjimkou zůstala Neapol. Tam přilbu nosí povětšinou jen mladíci, kteří chtějí chodcům vytrhnout aktovku či kabelku s penězi a dokumenty.

Reklama

Výběr článků

Načítám