Česká republika má v Hamburku tři přístavní území: Sálský, Vltavský a Peutský přístav.

Sálský a Vltavský přístav byly na základě Versailleské smlouvy v roce 1929 propůjčeny Československu na 99 let. Peutský přístav Československo v roce 1929 koupilo. Od roku 1993 spravuje přístavní území Česká republika.

„Německo se chystalo na olympijské hry a potřebovalo naše území k tomu, aby tam mohla vzniknout olympijská vesnice,” připomíná Fojtů začátek jednání o možné výměně Sálského a Vltavského přístavu za jinou lokalitu.

Hamburk už v roce 2015 Česku nabídl území v centrálním přístavu, z pořadatelství olympijských her, a tedy i výměny území ale nakonec sešlo. Nyní je na stole nabídka výměny přístavů za jiné území.

Konečně se tam dostanou lodě

„Je to rozhodně plus, protože se tam dostanou námořní lodě, zatímco k našemu dnešnímu území se nedostanou,” říká Fojtů, podle něhož i nový areál leží v centrálním hamburském přístavu.

„Je to stejně velké jako stávající Sálský a Vltavský přístav dohromady, to znamená zhruba 30 tisíc metrů čtverečních,” podotýká. „Je tam nábřežní hrana pro námořní a říční lodě o délce 200 až 250 metrů,” popisuje území.

Hamburk by měl do místa přivést silnici a vlečku, tíhu investic do zpevněné plochy nebo budov by neslo Česko.

O výměně by měli v nejbližší době jednat český ministr dopravy Dan Ťok a hamburský primátor Olaf Scholz. „Podle hamburského přístavu by k výměně mohlo dojít za tři až pět let,” uzavírá Fojtů.