Myrotvorec na webu před deseti dny zveřejnil soupis novinářů i s jejich osobními údaji, včetně telefonních čísel a e-mailových adres. Podle něj spolupracovali s teroristy, když se akreditovali u neuznaných separatistických lidových republik na Donbasu.

Na tomto seznamu bylo celkem 4068 žurnalistů, včetně zpravodajů řady ruských médií, agentur Reuters a AFP, stanice BBC, televizí ARD a ZDF a rovněž České televize, Českého rozhlasu a časopisu Respekt. [celá zpráva]

Zveřejnění seznamu vyvolalo rozhořčenou reakci především dotyčných novinářů, kteří obvinění ze spolupráce se separatisty odmítli. Kritika se ozvala i z řad ukrajinských činitelů a rovněž od Evropské unie.

Rozšířený seznam

„Po zveřejnění jsme viděli, jaký veřejný zájem a diskuse seznam vyvolal. Mnozí novináři od nás požadovali omluvu a my jsme nakonec pochopili proč. Z tohoto důvodů se kolektiv centra upřímně omlouvá, neboť se ukázalo, že seznam skutečně není nejčerstvější. Jde o to, že... byl získán od takzvané ministryně propagandy teroristické organizace 'DLR' Jeleny Nikitinové v prosinci 2015 a obsahoval jen něco přes 4000 položek,” uvádí se ve zprávě zveřejněné v pátek na denunciačním webu Mírotvůrce.

Ten tvrdí, že disponuje „čerstvějším” soupisem z letošního února, který má od náměstka Nikitinové a který obsahuje 5412 záznamů. Je v něm prý, kromě „místní proruské teroristické sebranky”, 2082 ruských a 1816 zahraničních novinářů.

I nový soupis obsahuje jména spojená s Českou republikou. Je mezi nimi rovněž několik koordinátorů organizace Člověk v tísni působících na Ukrajině. Některá jména se v seznamu opakují.

Myrotvorec zveřejnění rozšířeného seznamu novinářů akreditovaných u proruských separatistů v Donbasu zdůvodňuje dvěma články ukrajinské ústavy zmiňujících informační bezpečnost země a zveřejňování i utajovaných informací, jež jsou předmětem veřejného zájmu.

Server tvrdí, že pátrá po činech ohrožujících ukrajinskou národní bezpečnost i bezpečnost celého světa. Zveřejnění seznamu označil za nezbytné, „neboť vycházíme ze skutečnosti, že tito novináři spolupracují s bojovníky teroristické organizace a to je důležitá informace, kterou my, občané Ukrajiny, musíme znát”.

Zastání u ministra vnitra

Ruská média spojují server s týmem ukrajinského ministra vnitra Arsena Avakova. Sám Avakov ostře odsoudil novináře akreditované u separatistů, připomněla v pátek agentura Unian: „Považuji za nepřijatelné a nemorální mít jakékoliv kontakty se samozvanými okupačními úřady.”

Akreditaci novinářů u separatistů, kteří „zabili stovky vlastenců”, Avakov ostře odsoudil a pochválil Myrotvorce, za „boj s okupanty”. Server podle něj není ničím vinen, protože sami novináři své údaje poskytli „banditům okupačního režimu”.