Přílet Electry na letiště Točná je očekáván ve čtvrtek v 10.00 hodin. Vzhledem ke stavbě retenční nádrže a nové příjezdové komunikace od Cholupic je příjezd pro veřejnost možný pouze po nezpevněné komunikaci přes staveniště. Příjezd z ulice Revoluce je zakázán a městská policie tudy nebude pouštět nikoho kromě těch, kdo mají povolení k vjezdu.

FOTO: Novinky

Šestičlenná posádka, kterou tvoří piloti Milan Vacík, Nikola Lukačovič, Ivo Lukačovič a Jan Štindl a mechanici Jaroslav Anýž a Václav Bejček, vzlétla v úterý z anglického letiště Duxford, odkud za druhé světové války startovaly stíhačky bojující s nacistickou Luftwaffe. Stroj naposledy překonal moře, když zamířil přes Lamanšský průliv do nizozemského Lelystadu a pak dál na letiště Siegerland v Německu. Electra všude budila pozornost.

Další etapu cesty vylíčil mechanik Václav Bejček:

„Počasí nám přeje. Po celé plánované trase do holandského města Lelystadu je sice téměř kompletně zataženo, ale základny mraků jsou kolem 1500 stop nad zemí, a tak můžeme vyrazit. Po cestě míjíme bývalá vojenská letiště, která jsou dnes nepoužívaná, a to jediné aktivní, které míjíme, nás požádá o průlet nad dráhou. Electra je prostě populární a její přelet nezůstal utajen, soudě podle mnoha spoterů, kteří nás požádali o průlet při našem odletu z Duxfordu, když předtím zprávu o nás oznámili na webových stránkách.”

Electra se blíží k břehům Nizozemska.

Electra se blíží k břehům Nizozemska.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Po přistání v Nizozemsku

Po přistání v Nizozemsku

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Václav Bejček po přistání v Nizozemsku vztyčuje českou vlajku.

Václav Bejček po přistání v Nizozemsku vztyčuje českou vlajku.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

„Přelet kanálu La Manche proběhl bez problémů. Každý pilot ocení moment, kdy má možnost vidět druhý břeh kanálu a ví, že přelet nad vodou má za sebou. V pořádku jsme dosáhli holandských břehů, a jistota, že ve výšce 1000 stop v Holandsku není možné narazit do překážky, je velice uklidňující.”

„Na letiště v Lelystadu jsme se dočkali ohromného přijetí. V místním muzeu se nacházejí letuschopná letadla DC2 a DC3, současníci Lockheedu Electra, a replika původní letištní budovy amsterodamského letiště Schiphol ze třicátých let.”

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

„Po obědě s lidmi z muzea se uskutečnil domluvený fotolet, kdy Electru doprovázela Cessna 172 nad malebnou holandskou rovinatou krajinou. Skutečně nerovná dvojice letadel – robustní Electra a subtilní cessna. Obě jsou však schopné letět rychlostí kolem 100 uzlů (180 km/h), takže mohou letět ve formaci, což je speciální dovednost, která se dlouho trénuje, jak každý pilot ví. Fotky, které dorazily k večeru, byly překrásné. Doba je uspěchaná, odpoledne něco vyfotíte a večer je to na Facebooku.”

Electra u repliky kontrolní věže bývalého amsterodamského letiště Schiphol

Electra u repliky kontrolní věže bývalého amsterodamského letiště Schiphol

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Fanoušci pomáhají dotlačit Electru k čerpací stanici.

Fanoušci pomáhají dotlačit Electru k čerpací stanici.

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

„Po odletu cessny z formace jsme nabrali kurz na letiště Siegerland v Německu. Ještě předtím, za letu, jsme spolu s piloty uspořádali můj oblíbený palivový briefing, kdy hodnotíme spotřebu paliva na předchozím úseku. Ta se nám v dlouhodobém průměru usazuje na 180 litrech na hodinu letu.”

„Cesta proběhla bez problémů a v Siegerlandu v podvečer proběhl ještě druhý fotolet dne, tentokrát s německými fotografy, kteří se k nám připojili v letounu Dornier 27.”