Hlavní obsah

Baťova Electra se vrací: Budí pozornost a chystá se přes ledovec

Nuut

Lockheed L-10A Electra, který kdysi využívala firma Baťa, už při své cestě do České republiky uletěla přes tři tisíce kilometrů. Páteční let ale byl odložen kvůli špatnému počasí nad Grónskem, který musí stroj přeletět, než bude pokračovat na Island.

Foto: Letiště Točná

Electra nad letištěm Kuujjuaq

Článek

Obyvatelé Nuuku se tak budou moci ještě jeden den kochat krásou ladného stroje z poloviny třicátých let.

„Na jakékoli letiště dorazíme, budí letadlo pozornost,“ sdělil člen posádky Václav Bejček. „Létáme však po eskymáckých osadách, takže je na letišti vždy jen pár lidí.“

V grónském Nuuku dokonce prodloužili provoz letiště, aby tam mohla přistát ve čtvrtek Electra letící z kanadského Iqaluitu.

Foto: I. Lukačovič, Novinky

Kontrola náběžné hrany výškovky Baťovy Electra

Volno se šestičlenné posádce hodilo. Umožnilo jí zkontrolovat levý motor, z něhož už první den unikal olej. Před plánovaným letem na východní pobřeží Grónska je to důležité, dodal Bejček. „Letíme po trase Nuuk, Narssassuaq, Kulusuk. Přeletu Nuuk - Kulusuk se bojíme, protože Grónský ledovec je hodně vysoký a prakticky dostup Electry je 11 000 stop (4500 metrů). Nedokážeme si představit situaci, kdy by nám nad ledovcem vysadil motor.“

Foto: Yahoo Maps

Grónský ledovec má tloušťku přes dva kilometry a průměrná nadmořská výška činí 2135 metrů, maximální pak 3290 metrů.

Electra přistává na letišti NuukVideo: Novinky

K ovládání Lockheedu Model 10 jeden z pilotů řekl: „Electra je velmi citlivá, protože však letí pomalu, je na vše dost času. Problém představuje přistávání v bočním větru, neboť nemá příďový podvozek, ale zadní ostruhu, která ani není řiditelná. Směrovky jsou navíc malé a při přistání neúčinné. V minulosti, když měla všechna letadla ostruhu, měla letiště obvykle tři dráhy postavené do trojúhelníku a pilot přistával tak, aby se bočnímu větru úplně vyhnul.“

Historie: Electra v armádě i u soukromníků

Kromě leteckých společností si Lockheedy Electra objednaly i americké ozbrojené síly. Pozemní síly si zakoupily tři, více jich nakoupilo letectvo USAAF, které si nejprve pořídilo 15 kusů verze A, pak sedm ve verzi 10-B a pět nejvýkonnějších modelů 10-E. Přidělilo jim vojenské označení C-36.

V armádních službách se uplatnili i následovníci původního typu - zmenšený Model 12 pro šest cestujících, zařazený do služby pod označením C-40. Větší a výkonnější Model 14 Super Electra pro 14 cestujících se pak stal základem úspěšného druhoválečného dvoumotorového lehkého bombardéru Lockheed Hudson.

Další Electry původního modelu 10 si koupili i soukromníci. Byl to oblíbený stroj hlav států, zejména těch korunovaných. Pořídili si je ovšem i přední letci své doby. Byl mezi nimi i Dick Merril, který s ním poprvé uskutečnil zpáteční let přes Atlantik, nebo Amelie Earhartová, které se v Electře pokusila obletět svět.

Dvě Electry se ještě před válkou dostaly do Československa, zakoupila je pro služební účely firma Baťa.

Reklama

Výběr článků

Načítám