Ruská kontrarozvědka FSB při hraniční kontrole zadržela ukrajinského občana Denise Dančenka, který chtěl na Ukrajinu propašovat elektronické řídící systémy raket protivzdušné obrany S-300 a Buk-M1.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Vývoz těchto komponentů je přísně zakázán. Dančenko se údajně v plném rozsahu přiznal a z Ruska byl vyhoštěn, uvedla agentura. Součástky na hranicích deklaroval jako klimatizační zařízení.

FSB zároveň oznámila, že letos několikrát zaznamenala pokusy nezákonně získat na území Ruska součástky k protiletadlovým raketám a vyvézt je na Ukrajinu.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Údajné záběry po pádu boeingu na Ukrajině

Zdroj: Reuters

Pachatelé prý jednali z pověření velitelů ukrajinské protivzdušné obrany.
Rakety Buk-M1 byly podle dosavadního vyšetřování použity při sestřelení malajsijského letadla nad Donbasem, při němž v polovině července zemřelo téměř 300 lidí.

Podle Kyjeva byla osudná raketa vypálena z míst, která kontrolovali proruští vzbouřenci. Ti jakýkoli podíl na katastrofě odmítají.

Návrat spekulace o útoku suchoje 

Mluvčí ruských vyšetřovatelů Vladimri Markin uvedl, že prověří úterní informaci bulvárního listu Komsomolskaja pravda, že existuje svědek vypovídající o ukrajinské vině za zkázu malajsijského boeingu nad Donbasem.

Svědek, jehož jméno list neuvedl, tvrdí, že v den neštěstí pobýval nedaleko letiště u Dněpropetrovsku a přihlížel startu i následnému přistání ukrajinského bojového letounu Su-25. Hodinu před katastrofou podle něj odstartovaly hned tři bitevníky Su-25, z nichž jeden byl vyzbrojen raketou vzduch-vzduch. Dotyčné letadlo se po splnění úkolu vrátilo bez rakety.

Suchoj Su-25 přistává na bagdádské základně Mutanna. Na spodních plochách je vidět, že byl značně používán a nebyl přestříkán.

Suchoj Su-25 na ilustračním snímku

FOTO: Reuters

Svědek tvrdí, že se pilot šturmoviku jmenoval Vološyn a byl prý velmi vystrašen. Když vystoupil z letadla, prohlásil, že „to nebylo ono”. Stroj se prý ocitl v nevhodnou dobu na nevhodném místě.

Suchoj Su-25 však nemá dostatečný dostup, dopravní letadlo létá v dvakrát větší výšce. To je hlavní námitka proti možnému útoku bitevníku. Že byly suchoje ve vzduchu, potvrzují i radarová data.