„Asi to chce pronajmout televizním štábům, které přijedou z celého světa,“ řekl listu místní trafikant. Vrak, který do středy lákal stovky turistů na ostrov Giglio, u něhož předloni v lednu ztroskotal, stejně tak nyní přitahuje zvědavce toužící se podívat na jeho likvidaci.

Ze sešrotování lodi se tak stal velmi slušný byznys. Hotel Méditerranée, největší v okolí, má na víkend beznadějně obsazeno. „Máme plno, je sezóna. Uvidíme ale, jaká bude situace v následujících týdnech,“ hlásí i v hotelu Miramare.

Turisté si fotí Costu Concordii

Turisté si fotí Costu Concordii

FOTO: Gregorio Borgia, ČTK/AP

„Jsme připraveni hostit turisty, kteří dorazí navíc,“ ujišťuje šéf asociace restauratérů Biagio Peres. „Naše město čeká jen na objevení a Concordie k tomu může být záminkou,“ dodává.

Janovská Nadace Primavera dokonce připravila pro zájemce mapu s místy, odkud bude příjezd Concordie do přístavu nejlépe vidět. „Zóny s ideálním výhledem jsou kruhový objezd v ulici Martiri del Turchino, cesta ke čtvrti Cep a kruhový objezd ve čtvrti Lavatrici,“ pochlubil se předseda nadace a bývalý kapitán Guido Barbazza.

Prodej suvenýrů smluvně zakázán 

Přístavní úřady na zítřek vymezily červenou zónu určenou pouze pro příjezd Concordie: nesmí se tu koupat, potápět se a je zakázán průjezd jiným lodím. Po ukotvení bude loď nejdříve zevnitř „vykuchána“ a pak rozebrána a rozřezána.

Žádná její část nesmí být identifikovatelná: dohoda uzavřená mezi dosavadním vlastníkem vraku, společností Costa Crociere, s firmou zastřešující sešrotování výslovně zakazuje jakékoliv reklamní využití předmětů či materiálu z plavidla.

Vrak Costy Concordie

Vrak Costy Concordie

FOTO: Fabio Muzzi, ČTK/AP

Celá operace by podle italských médií měla přijít na zhruba 80 miliónů eur (přes dvě miliardy korun). Po 22 měsíců, během nichž potrvá, budou pracovní zóny zajištěny neprodyšnou bariérou, která má zamezit znečištění přístavních vod oleji a dalším odpadem. Část bariéry bude plovoucí, zbytek bude sahat až na mořské dno.

Likvidace na etapy 

Sešrotování proběhne ve čtyřech etapách. V první fázi bude vrak odlehčen – bude z něj demontováno a odstěhováno vnitřní zařízení a vybavení palub. Ponor lodě se tím zmenší zhruba o 15 metrů. Pak se vrak přesune do jiné přístavní zóny, kde už se budou rozebírat přímo paluby.

Ve třetí fázi proběhne vyčištění obřích skladů potravin a lednic. Co z lodi zbyde, bude odtaženo do suchého doku, kde bude veškerý vnitřek vyklizen, vyčištěn a nakonec vše zbývající rozřezáno. Celou operaci ukončí odvoz a likvidace materiálů, z nichž asi 80 procent má být recyklováno.

Na místě bude po celou dobu připraveno také mobilní dekontaminační zařízení pro případ, že by se některý z dělníků při práci otrávil jedovatými plyny.