Švédský expert na požáry a šéf dvanáctičlenné vyšetřovací skupiny Hakon Winterseth otevřeně označil katastrofu trajektu Scandinavian Star za "největší hromadnou vraždu v severní Evropě od druhé světové války".

Závěry z vyšetřování předložila skupina expertů o víkendu v norském Bergenu. Podle ní členové smíšené skandinávské, filipínské a portugalské posádky založili požáry na příkaz svých šéfů, aby američtí majitelé z Miami mohli shrábnout pojistné za své špatně vybavené plavidlo.

Vysoká pojistka 

"Člověk nezapálí loď jen tak pro nic za nic," řekl norský inspektor lodní dopravy Gisle Weddegjerde, když závěry nové zprávy představoval. Poukázal v této souvislosti na výplatu 24 miliónů dolarů neprůhledně organizované skupině vlastníků SeaEscape i na výpovědi očitých svědků, podle nichž strojmistr ze Scandinavian Star po požáru dostal do ruky "obálku s 800 000 norskými korunami" (cca 2,5 miliónu korun). Loď byla pojištěna na dvojnásobnou částku, než jakou měla hodnotu, a pojistka byla uzavřena krátce před tragédií.

Dým stoupající z trajektu Scandinavian Star po odtažení do doku v Lysekilu.

Dým stoupající z trajektu Scandinavian Star po odtažení do doku v Lysekilu.

FOTO: Profimedia.cz

Žháři měli v úmyslu napřed malým ohněm vyvolat evakuaci všech cestujících a poté dalším, větším požárem zinscenovat pojistnou událost a docílit vyplacení pojistného. První oheň se prý ale dostatečně nerozhořel a druhý se brzy vymkl kontrole. V průlivu Skagerrak u jižního pobřeží Norska zemřelo v noci na 7. dubna 1990 celkem 159 z pěti stovek cestujících. Téměř všechny překvapil oheň ve spánku, udusili se ve svých kabinách.

Dříve požár připisovali paliči za volantem 

Úřady dosud označovaly za jediného strůjce požáru na trajektu řidiče kamiónu z Dánska, už předtím trestaného za žhářství, který sám přišel o život ve své kabině. To je ale nemožné, soudí experti, protože údajný žhář byl podle nich už dávno mrtvý, když se rozhořelo poslední z nejméně čtyř ohnisek požáru. Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že požár založila skupina devíti členů posádky, kteří se společně nalodili v Tampě.

Doposud se uváděla dvě ohniska požáru, přičemž druhé bylo založeno úmyslně a u prvého panovalo podezření, že tomu bylo také tak.

Vysoký počet obětí byl zapříčiněn i nedostatečnými bezpečnostními opatřeními, totálním jazykovým zmatkem i neproškolením posádky. Trajekt byl přestavěn z plovoucího casina a posádka byla zacvičována jen deset dní. Loď byla obložena vysoce hořlavým laminátem, který při hoření produkuje nejen kysličník uhelnatý, ale také kyanovodík. Na lodi hořelo už v roce 1988, kdy se plavila v Karibském moři, tehdy vypukl požár ve strojovně

Dánský rejdař, jeho výkonný ředitel a kapitán trajektu za to byli potrestáni každý šesti měsíci vězení.