„Myslím, že bychom to zvládli,“ říká bývalý náčelník generálního štábu slovenské armády Ľubomír Bulík. Deník Sme konstatuje, že za peníze získané za ochranu vzdušného prostoru sousední země, by Slovensko mohlo modernizovat další stroje MiG-29. Slovensko o nákupu nových stíhaček neuvažuje. Letadla MiG-29 mají životnost do roku 2030.

Slovenské stíhačky již zabezpečovaly ochranu českého vzdušného prostoru v květnu letošního roku. Tehdejší havárie ruského letadla An-30 znemožnila českým Gripenům startovat z domovského letiště.

Slovenská MiG-29 UBS na letišti ve Sliači

Slovenská MiG-29 UBS na letišti ve Sliači

FOTO: Ivan Vilček , Právo

Slovensko po rozdělení společného státu získalo deset z dvaceti MiGů-29, které mělo československé letectvo ve výzbroji. Praha je ale vyměnila za vrtulníky Sokol. Slovensko pak v rámci deblokace dluhu dostalo další devětadvacítky z Ruska, nyní jich má po třech haváriích 21, ale jen deset je jich modernizovaných na verzi AS/UBS.

Pronájem gripenů se nedaří prodloužit

Česká republika si po vypršení životnosti modernizovaných MiGů 21 pronajal 14 švédských letadel JAS-39 Gripen. Jejich desetiletý pronájem ale vyprší v roce 2014 a zatím se nepodařilo dosáhnout jeho prodloužení, protože švédská strana požaduje více peněz, než je Praha ochotna zaplatit. Nyní se jedná o tříletém pronájmu do doby, než by se zajistila nová letadla pro českou armádu. [celá zpráva]

O možnosti společné ochrany českého a slovenského vzdušného prostoru se mluví už od roku 2002, kdy vznikl projekt Společné nebe. Zatím však ke konkrétním výsledkům nedošlo.