V USA se plánuje využití všech tří verzí stroje F-35, tedy pozemní, námořní i kolmostartující. V případě selhání poslední nebude bojeschopnost ohrožena.

Jiná je situace v Británii, kde se o náhradě předčasně vyřazených letadel Harrier, která tak chyběla při válce v Libyi, dlouze diskutuje. Program je extrémně drahý a provázejí ho divoké změny.

Vizualizace nových britských letadlových lodí se stroji Lightning II

Vizualizace nových britských letadlových lodí se stroji Lightning II

FOTO: fotobanka Profimedia

Konzervativci ustoupili od původního plánu nakoupit 12 kolmostartujících F-35C Lightningů za půl miliardy liber. Rozhodli se pořídit palubní verzi F-35B, která startuje normálně a stojí polovinu. Jenže se ukázalo, že pak by se musely nákladně upravit nové objednané letadlové lodi HMS Queen Elizabeth a HMS Prince of Wales. Ty měly stát 6,2 miliardy liber, úpravy spojené s instalací vzletových katapultů by ale přišly na další dvě miliardy.

Lockheed F-35 Lightning II při zkušebním letu

Lockheed F-35 Lightning II při zkušebním letu

FOTO: fotobanka Profimedia

Proto se vláda se staženým ocasem vrátila k plánu labouristů a rozhodla se pro verzi s takřka kolmým vzletem. Při zkouškách v USA se však ukázalo, že výtokové plyny jsou tak horké, že mohou poškodit palubu. Vzhledem k jiné koncepci než měl Harrier jsou plyny teplejší.

Vizualizace nových britských letadlových lodí se stroji Lightning II

Vizualizace nových britských letadlových lodí se stroji Lightning II

FOTO: fotobanka Profimedia

Pokud setrvají Britové u původního plánu, budou muset ošetřit paluby, což se taky prodraží, i když britské ministerstvo obrany tvrdí, že to nebude tak drahé jako montáž katapultů.