Jelikož se jedná pouze o vyhlášku, stačil k jejímu schválení souhlas horní parlamentní komory. Platit začne po zveřejnění ve spolkové sbírce zákonů, což by mělo být příští týden.

Německá vyhláška dosud pouze přikazovala, že řidič má mít "vhodné pneumatiky" vzhledem k podmínkám na silnici. Kvůli tomu označil v červenci vrchní zemský soud v dolnosaském Oldenburgu udělování pokut za "nevhodné obutí" auta jako protiústavní, neboť ho norma podle něj nedostatečně jasně definovala.

Ministerstvo dopravy proto vypracovalo novelu, která řidičům nařizuje při zimních podmínkách na vozovce přezout na zimní pneumatiky (označené symbolem vločky či nápisem "M S") nebo mít celoroční. Vztahuje se na všechny druhy motorových vozidel včetně motocyklů.

Až dosud německá policie nevhodné obutí auta trestala pokutou 20 eur. Podle nových pravidel se její výše zdvojnásobuje. Pokud řidič s letními gumami zablokuje provoz, hrozí mu za to finanční postih 80 eur.

V ČR obecná povinnost mít zimní výbavu neplatí, vyžaduje se ale během zimy například na 161 kilometrech nejfrekventovanější dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Za volant už v sedmnácti

Německá vláda si od řízení sedmnáctiletých pod dozorem slibuje snížení nehodovosti začátečníků, kteří mají na svědomí asi čtvrtinu autohavárií ve Spolkové republice. Německo nový program šest let testovalo a zkoušky ukázaly, že účastníci projektu i po dovršení plnoletosti způsobují o třetinu méně nehod a řídí jistěji. Podstatně méně si prý také sedají za volant pod vlivem alkoholu nebo drog než ti, kteří si udělali řidičský průkaz kolem osmnáctého roku věku a pak začali řídit bez doprovodu.

Do autoškoly budou moct nyní mladí Němci nastoupit už v 16 letech a krátce před 17. narozeninami složit řidičskou zkoušku. Až do 18 let ale budou smět jezdit jen pod dozorem ostřílenějšího šoféra. Celkem si mohou registrovat pět takových osob, kterým musí být více než 30 let a musí vlastnit řidičský průkaz nejméně pět let. Zároveň tito "patroni" nesmí mít více než tři trestné body v registru přestupků a při dohlížení na jízdu nesmí být pod vlivem alkoholu.

Řidičské průkazy od 17 let navrhli letos zavést i dopravní experti v České republice. Chtějí tak zlepšit nepříjemnou statistiku, podle níž každou desátou nehodu v ČR zaviní řidič, který vlastní oprávnění maximálně jeden rok, a mladí řidiči s dvouletou praxí mají na svědomí dokonce až třetinu havárií.