Hlavní obsah

Piloti slovenského vojenského letadla, které 19. ledna havarovalo na severovýchodě Maďarska, pravděpodobně přehlédli 747 metrů vysokou horu Borsó. Maďarští vyšetřovatelé tím podle deníku Népszabadság objasňují příčinu havárie, při které přišlo o život 42 lidí.

Podle Maďarska Slováci přehlédli horu

Deník připomíná, že při dobré viditelnosti piloti už viděli světla košického letiště a požádali o vizuální navigaci bez navádění radarem. "K definitivnímu určení příčiny havárie musíme přezkoumat všechny podrobnosti a to potrvá několik měsíců. Je ale jisté, že letadlo dodrželo stanovený kurz, letělo však příliš nízko," uvedl László Mészáros z maďarské vyšetřovací komise.

Letadlo An-24 letělo 19. ledna z kosovské Prištiny do Košic, když došlo k tragédii. Při neštěstí zahynuli slovenští příslušníci mírové mise KFOR, zaměstnanci ministerstva obrany a posádka. Nadporučík Martin Farkaš, který seděl v zadní části letadla, se zázrakem zachránil. V důsledku této tragédie podal slovenský ministr obrany Juraj Liška v pátek demisi.

Antonovy jsou bezpečné

Slovenské ministerstvo obrany tvrdí, že letadla An-24 jsou sice zastaralá, ale bezpečná. "Po roce 2001 byla tato letadla vybavena meteorologickým radarem a rádiovým výškoměrem. Letadla však neměla radarový systém výstrahy před srážkou s terénem," uvedl na pondělní tiskové konferenci vedoucí oddělení modernizace správy vzdušného průzkumu ministerstva obrany Ľudovít Mikuška. 

Podle něho mají letadla An-24 nižší nehodovost, než například letadla C-130 Hercules americké firmy Lockheed. "Z více než 2400 kusů Herculesů vyrobených od roku 1954 se zřítilo až 13 procent, kdežto z více než 1300 letounů An-24 vyrobených od roku 1959 havarovalo 9,8 procenta," uvedl Mikuška.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků