Hlavní obsah

Írán žádnou novou stíhačku nemá, představil čtyřicet let starý americký stroj

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Teherán/Wahington

S velkou pompou představil tento týden Írán nový čistě domácí bojový letoun čtvrté generace Kowsar, v jehož kabině se objevil i prezident Hasan Rúhání a nešetřil bojovými slovy. Letmý pohled ale stačil, aby bylo jasné, že nejde o žádný nový letoun ale o americký F-5F Tiger II, jichž Írán spolu s F-5E nakoupil v 70. letech ještě za vlády šáhinšáha Rézy Páhlavího přes 160.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nová íránská stíhačka KowsarVideo: Reuters

 
Článek

F-5F je odvozen je od Northropu F-5A z počátku šedesátých let, takže nejde o žádný stroj čtvrté generace, jako je F-15 nebo JAS 39-Gripen, ale o souputníka MiGu-21.

„Před hodinou byl 42 let starý americký F-5F použitý jako testovací stroj po vybavení íránského cvičného proudového letounu představen jako bojový letoun čtvrté generace navržený a vyrobený v Íránu,“ uvedl v úterý odborník na íránské letectvo Babak Taghvaee.

Foto: Northrop Grumman

Stroje F-5E amerického námořnictva

Experti se jen nemohli shodnout, zda Írán drze vydával za své letadlo americký stroj, či šlo o kopii vyrobenou v Íránu. „Je možné, že Írán provedl reverzní inženýring F-5 a je schopen vyrábět doma vlastní verzi a ne jen dál používat stávající draky,“ sdělil Joseph Dempsey z Výzkumné asociace pro obrannou a vojenskou analýzu při Institutu pro strategická studia.

Foto: Profimedia.cz

Íránská stíhačka Kowsar

Dempsey zmínil i odlišnosti, kokpit je digitální s dotykovými obrazovkami a vystřelovací sedadla jsou odvozena z ruských K-36 použitých v MiGu-29.  Domnívá se však, že motor J85 zůstává americký.

Porovnání prototypu nově představeného íránského letounu s prototypem F-5F z roku 1974

Vyloučit, že šlo o nově vyrobený stroj, nejde, protože Irán dlouhodobě rozvíjel koncept F-5. Na konci devadesátých let představil kopii F-5 Azarachš, o níž se ale mnozí experti domnívali, že šlo jen o repasované Tigery II, a pak přišel s jejich verzí Saeqeh, což byla upravená F-5E se zdvojenou směrovkou, kterou Teherán okamžitě s typickým přeháněním označil za odpověď na F-18 Hornet.

Foto: Northrop Grumman

Různé verze F-5 ve výzbroji Indonésie a USA, druhá je F-5F

Pod jménem Kowsar 88 byl původně představován cvičný letoun připomínající tchajwanský AT-3. Proč se za něj nyní začal vydávat F-5F, jasné není, ale Ruháního slova, že posílí odstrašovací kapacity země při konfrontaci s USA doplněná varováním „nepřítel by měl vidět, jak drahý by byl vpád do Íránu,“ naznačují, že jde o pokus posílit odhodlání íránského lidu v době, kdy Spojené státy opět na zemi uvalily sankce. Navenek ale působí kontraproduktivně. Ukazuje, že íránské letectvo zaostává, protože ostatní země na Blízkém východu už dávno Tigery II vyřadily.

Prototyp íránského cvičného letadla Kowsar 88 zachyceného v dubnu při pojíždění

Nutně to vede k otázce, jak reálná je doopravdy íránská hrozba. Nedávno představená balistická raketa Fateh Mobin, kterou Teherán nabídl i spojencům, velmi nápadně připomíná raketu Fateh-110, která je ve výzbroji od roku 2002, a letos představený nový „supermoderní“ tank Karrar zas tak připomíná ruský T-90, že ho Rusko označilo za kopii svého stroje, uvedl web The Defence Post.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám