"Zcela středověké," napsala na Twitteru švédská ministryně pro evropské záležitosti Birgitta Ohlssonová. Ministryně obchodu Ewa Björlingová dodala, že pokud Saúdská Arábie neumožní ženám, aby byly viděny nebo slyšeny, zbaví se tak poloviny svého duševního potenciálu.

Na záležitost v pondělí upozornil švédský deník Metro, který ukázal, že v saúdskoarabské verzi katalogu jsou stejné fotografie jako ve švédské verzi, až na to, že na nich chybí ženy. Ve Švédsku, které prosazuje rovnost pohlaví, záležitost podle AFP šokovala.

"Zabýváme se tímto problémem a jednáme s naší saúdskoarabskou pobočkou," řekla agentuře AFP mluvčí společnosti Inter IKEA Systems Ulrika Englessonová Sandmanová. Uvedla, že skupina při vstupu na nový trh musí najít rovnováhu mezi vlastními hodnotami a místní kulturou a zákony, které se mohou lišit.

Saúdská Arábie uplatňuje přísnou segregaci mužů a žen, které mají v této konzervativní blízkovýchodní zemi méně práv, nesmí například řídit auto nebo vycházet na veřejnost s odhalenými vlasy.
Ikea má v Saúdské Arábii tři obchodní domy a v posledních pěti letech prý zaznamenala dvouciferný roční růst.