Hlavní obsah
Boeing 737 MAX-8 Ethiopian Airlines Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Boeing 737 MAX hned tak létat nebude, firma objevila další problém

Návrat čtvrté generace Boeingu 737 MAX se dále odkládá. Americký výrobce ve středu podle listu Independent uvedl, že v softwaru stroje je ještě další problém, který nesouvisí se systémem MCAS stlačujícím nos k zemi, který zřejmě stál za dvěma pády tohoto typu. Americký úřad pro letectví FAA uvedl, že stroj nebude smět létat, dokud se i tento problém nevyřeší. Očekává, že úpravy a testy zaberou několik týdnů.

Boeing 737 MAX-8 Ethiopian Airlines Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP
Boeing 737 MAX hned tak létat nebude, firma objevila další problém

Výrobce uvedl, že při zkoumání systému MCAS se podařilo objevit ještě „další softwarový problém“. Dodal, že jde o relativně malý problém a se systémem MCAS nesouvisí.

Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg tento problém zmínil ve čtvrtek, když reagoval na zveřejnění předběžné zprávy o březnovém pádu etiopského Boeingu 737 MAX: „Pokročili jsme v updatu softwaru, který předejde budoucím nehodám. Boeing pilně pracuje na vývoji a testování nového softwaru a úzce spolupracuje se světovými regulačními orgány a zákazníky. V rámci tohoto procesu jsme objevili další problém, který není spojen s MCAS a na který se také zaměřuje tento update. Podnikáme kroky, abychom se vypořádali s tímto relativně drobnějším problémem, a už máme řešení, na kterém dále pracujeme.“

Trosky havarovaného Boeingu 737 MAX-8 Ethiopian Airlines

Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Muilenburg neupřesnil, o jaký problém jde. Přiznal, že předběžná zpráva o březnovém pádu etiopského stroje, který si vyžádal 157 mrtvých, potvrdila, že do řízení letu podobně jako v případě říjnové havárie indonéského Boeingu 737 MAX zasahoval systém MCAS, který má za úkol zabránit ztrátě vztlaku při přetažení, kdy se nos letadla příliš zvedne. V případech obou havárií byl aktivován na základě nesprávných údajů o úhlu náběhu a uváděl letadlo do střemhlavého letu. [celá zpráva]

Podle ředitele ale bylo příčin více: „Historie našeho odvětví ukazuje, že většina nehod byla způsobena řetězem událostí. Opět se tak stalo i v tomto případě.“ Podotkl, že spuštění systému MCAS na základě nesprávných údajů ještě více zatížilo už tak dost zaměstnanou posádku.

Vyjádřil také lítost nad oběťmi a dodal: „Nemohu si vzpomenout na dobu, která by mi během kariéry u této skvělé firmy více rvala srdce.“

Právní zástupce pozůstalých po jedné obětí pádu etiopského Boeingu 737 MAX-8 ukazuje funkci systému MCAS

Foto: Ashlee Rezin, ČTK/AP

Americký úřad pro letectví Independentu řekl, že se zprovozněním typu nebude spěchat: „FAA očekává, že dostane od Boeingu ke schválení finální balíček vylepšení softwaru během několika týdnů. Čas je potřeba na další práci Boeingu a na pokračující zhodnocení systému řízení Boeingu 737 MAX, aby bylo jasné, že Boeing správně identifikoval všechny problémy a adekvátně se s nimi vypořádal. FAA neschválí software k instalaci, dokud s ním nebude spokojen.“

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků