Hlavní obsah
Boeing 737 MAX-8 aerolinek Garuda Indonesia. Foto: Willy Kurniawan, Reuters

Boeing k zemi nasměroval systém pro stabilizaci letu, potvrdili vyšetřovatelé

Vyšetřovatelé nehody Boeingu 737 MAX, při níž se v Etiopii zabilo 10. března 157 lidí, došli k závěru, že těsně před pádem byl aktivován stabilizační systém letadla MCAS, který má zabránit přílišnému zvednutí nosu a následné ztrátě vztlaku. S odvoláním na zdroje blízké vyšetřování to v pátek napsal list The Wall Street Journal.

Boeing 737 MAX-8 aerolinek Garuda Indonesia. Foto: Willy Kurniawan, Reuters
Boeing k zemi nasměroval systém pro stabilizaci letu, potvrdili vyšetřovatelé

Letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.

The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém MCAS na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a piloti se marně snažili obnovit kontrolu nad letem. Údajně zasahovali proti systému 21krát. [celá zpráva]

Podle zdrojů deníku byl systém MCAS aktivován i u etiopského letadla. Informoval o tom už v průběhu týdne na základě sdělení ředitele Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariama poté, co byla zpřístupněna data z černých skřínek. [celá zpráva]

Boieng 737 MAX-8 aerolinek Garuda Indonesia

Foto: ČTK/AP

Systém MCAS má sklopit nos letadla, pokud by byl příliš zvednut a hrozil pád kvůli ztrátě vztlaku. Zařízení bylo do nové verze letadla instalováno, protože se po montáži nových úspornějších motorů posunulo těžiště a změnily aerodynamické charakteristiky. [celá zpráva]

Animace ukazuje podobnosti mezi pádem letadel společností Ethiopian Airlines a Lion Air

Video: Novinky/Reuters

Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej ve verzi MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování zásahu systému na základě nesprávných údajů snímače úhlu náběhu AoA. [celá zpráva]

Hlavní změnou je, že systém stabilizace letu MCAS nyní bude využívat data ze dvou snímačů úhlu vzepětí AoA, a ne z jednoho jako dosud, uvedl list The Seattle Times.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků