Hlavní obsah
Rozpracované Boeingy 737 MAX ve výrobě. Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Nový boeing v Etiopii poslal sporný stabilizační systém střemhlav dolů hned dvakrát

Pádu Boeingu 737 MAX-8 Ethiopian Airlines 10. března nezabránilo ani to, že piloti vypnuli sporný systém stabilizace letu MCAS, který letadlo nasměroval k zemi. Střemhlavý let se jim už nepodařilo vybrat. Uvedl to list The Seattle Times s odvoláním na předběžné závěry vyšetřování havárie, při které zahynulo 157 lidí.

Rozpracované Boeingy 737 MAX ve výrobě. Foto: Lindsey Wasson, Reuters
Nový boeing v Etiopii poslal sporný stabilizační systém střemhlav dolů hned dvakrát

Podle listu se posádka etiopského stroje řídila postupem, který doporučil po pádu jiného stroje 737 MAX-8 v říjnu v Indonésii výrobce a schválil ho americký úřad pro letectví FAA. Ve chvíli, kdy systém MCAS, jehož úlohou je zabránit přílišnému zvednutí nosu, které by mohlo vést ke ztrátě vztlaku, nasměroval letadlo k zemi, posádka ho odpojila. Přesto se jim nepodařilo zabránit katastrofě.

Animace ukazuje podobnosti mezi pádem letadel společností Ethiopian Airlines a Lion Air

Video: Novinky/Reuters

Systém MCAS byl v době pádu opět zapojen. Podle zdroje televize ABC ho posádka zapnula poté, co se let začal vyrovnávat. MCAS vzápětí opět nasměroval boeing k zemi.

Zdroj The Seattle Times ale uvedl, že systém posádka zapnula, protože se jí nos zvednout nepodařilo. Bývalý zaměstnanec Boeingu Peter Lemme, který měl na starosti ovládání letadel, vysvětlil, proč nemusel doporučovaný nouzový postup pomoci. Podle něj byly síly v řízení tak velké, že piloti nedokázali ručně přestavit výškové kormidlo.

Vyšetřovatel u trosek havarovaného boeingu

Foto: Baz Ratner, Reuters

Do čidla asi narazil pták

Systém MCAS selhal, protože zřejmě dostával chybné údaje. Ty čerpal z jednoho ze dvou senzorů úhlu náběhu AoA. Podle informací televize ABC byl tento snímač poškozen při startu. Zřejmě do něj narazil pták. Systém MCAS využíval data jen z jednoho čidla AoA, i když letadlo má dva.

V nově upraveném softwaru má už využívat MCAS data z obou činel a zasahovat, jen když budou shodná.

Boeing se proti dalšímu zveřejňování částí vyšetřování ohradil. „Vyzýváme k opatrnosti při spekulacích a naznačených závěrech před zveřejněním letových údajů (z černých skříněk) a předběžné zprávy.“

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků