Mueller se podle televize v posledních týdnech snaží zjistit, jaké byly vztahy mezi britskou společností a republikánským Národním výborem, což je nejvyšší orgán strany, za kterou byl Trump zvolen. Muellerův tým už v této souvislosti vyslechl několik počítačových expertů Trumpova volebního týmu.

Kontakt s pracovníky společnosti Cambridge Analytica navázal v červnu 2016 pracovník Trumpova štábu Brad Parscale, jehož firmě londýnská společnost nabídla své služby, uvedla ABC. Tři zaměstnanci společnosti Cambridge Analytica pak přesídlili do texaského San Antonia, kde se jejich počet do srpna zvýšil na třináct.

Skupina vedená expertem Mattem Oczkowským se rozdělila na tři týmy, které se zabývaly zpracováním dat, výzkumem a marketingem. V září se Parscale přemístil spolu s jedním pracovníkem firmy Cambridge Analytica do newyorské Trump Tower.

Informace o voličích se zpracovávala v rámci takzvaného projektu Alamo, na němž se podíleli členové republikánského Národního výboru, lidé z Trumpova volebního štábu, zaměstnanci firmy Brada Parscalea a společnost Cambridge Analytica, uvádí ABC.

Muellerův tým se podle americké televize zajímá o to, jak byla data shromažďována a využita a jak byl výsledek jejich zpracování zacílen na státy kriticky důležité ve volebním procesu.

Mluvčí Trumpova volebního štábu televizi ABC řekl, že partnerem při využívání voličských dat byl pro prezidenta republikánský Národní výbor, nikoli Cambridge Analytica: „Využití dat Národního výboru bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, které volební štáb učinil. Tvrzení, že data podporující vítězství v roce 2016 byla získána z jiného zdroje, je lživé.”

Firma vysávala data z Facebooku

List The New York Times uvedl, že Cambridge Analytica využívala před americkými prezidentskými volbami soukromé informace z více než 50 miliónů účtů na Facebooku. Britská společnost vyvíjela oficiálně program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však snahou firmy bylo ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace čerpala privátní data z profilů uživatelů a na jejich základě utvářela profil voličů, mezi které následně cíleně distribuovala politickou reklamu.

„Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ přiznal zaměstnanec firmy Christopher Wylie.

Podle listu The New York Times firma využila třetinu všech facebookových účtů severoamerických uživatelů, jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Šéf Facebooku je připraven vypovídat před Kongresem

Šéf firmy Facebook Mark Zuckerberg kvůli kauze ochotně předstoupí před poslance amerického Kongresu. Ve středu to řekl v rozhovoru pro televizi CNN: „Pošleme tam osobu, která se nejlépe vyzná v tom, co chce Kongres zjistit. Když to budu já, půjdu tam rád.”

Přiznal, že společnost Facebook chybovala, a slíbil zvýšit kontrolu přístupu internetových vývojářských firem k uživatelským datům: „Chránit data lidí je naše základní odpovědnost.” [celá zpráva]

Zuckerberg neupřesnil, jakých chyb se jeho lidé dopustili, ale za skandál se výslovně omluvil.