Hlavní obsah

Šéf Facebooku přiznal chyby a slíbil větší ochranu osobních dat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šéf internetové společnosti Facebook Mark Zuckerberg ve středu připustil, že společnost udělala chyby v kauze tajného získání dat jejích uživatelů firmou Cambridge Analytica a slíbil zlepšení ochrany osobních dat. Uvedl to ve svém vůbec prvním veřejném komentáři k aféře, která otřásla důvěrou klientů Facebooku.

Foto: Marcio Jose Sanchez, ČTK/AP

Šéf facebooku Mark Zuckerberg

Článek

„Máme odpovědnost za ochranu vašich dat a pokud to nedokážeme, pak si nezasloužíme vám sloužit,” napsal Zuckerberg na svém facebookovém profilu.

„Snažil jsem se pochopit, co se přesně stalo, abych se ujistil, že se to nebude opakovat,” dodal muž, jehož k vysvětlení kauzy vyzvali zákonodárci v USA či Británii.

Zuckerberg ve středu uvedl, že Facebook bude dále omezovat přístup aplikací vytvořených mimo společnost k údajům majitelů účtů. Zároveň upozorní uživatele na již existující nástroj, který umožní lidem kontrolovat přístup programů k jejich datům.

Podrobnější vyjádření chystá šéf Facebooku v rozhovoru s televizí CNN, který bude odvysílán ve čtvrtek nad ránem SEČ.

Zneužití 50 miliónů profilů na Facebooku

V polovině března se ukázalo, že zhruba 50 miliónů účtů na Facebooku bylo zneužito britskou společností Cambridge Analytica při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.

Britská společnost Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však snahou firmy bylo ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.

Na celý projekt paradoxně upozornil nyní přímo zaměstnanec Cambridge Analytica Christopher Wylie. „Využili jsme sociální sítě Facebook k analýze miliónů uživatelských účtů. Díky tomu jsme vyvinuli cílené volební reklamy s využitím daných dat. To byl základ fungování celé firmy,“ prohlásil Wylie.

Nejvíce celá kampaň cílila samozřejmě na uživatele v USA, konkrétně se podle The New York Times dotkla třetiny všech facebookových účtů severoamerických uživatelů. Celkově jde zhruba o čtvrtinu všech Američanů s volebním právem.

Oficiálně podnik na svých stránkách pouze uvedl, že poskytl volebnímu štábu Donalda Trumpa poradenské služby, „které mu pomohly vyhrát souboj o Bílý dům“.

Zástupci Facebooku již chování společnosti Cambridge Analytica odsoudili a ukončili s ní veškerou spolupráci. Tato kauza byla také jedním z důvodů, proč na vlastní žádost odešel šéf bezpečnosti této sociální sítě. [celá zpráva]

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám