„To pravděpodobně pomohlo určit výsledek řady volebních soubojů,“ řekl ve Washingtonu Joao Soares, šéf skupiny pozorovatelů Parlamentního shromáždění Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE).

Připomněl, že k tomu otevřelo dveře lednové rozhodnutí Nejvyššího soudu USA, který postavil soukromou iniciativu na roveň ústavního práva jednotlivce na svobodu projevu.
„Mnoho politických subjektů neuvedlo zdroje financování, jelikož to zákon nevyžaduje.

Avšak mezinárodní parlamentní pozorovatelé zjistili, že chybějící informace o sponzorství inzerce podkopalo transparentnost a odpovědnost těchto voleb,“ zdůraznil Soares.

Éter ovládl útočný tón, odradil voliče

Určilo to také negativní tón 30sekundových spotů napadajících soupeře. Kampaň byla „vysoce konkurenční a místy prudká a nečistá,“ řekl Soares. Tři čtvrtiny z utracených čtyř miliard dolarů (68,7 miliardy českých korun) šly právě na inzerci, která zaplavila éter a podle mínění pozorovatelů odradila řadu amerických voličů.

„To je naše největší znepokojení,“ zdůraznil Soares. V jeho skupině byli zástupci z 21 zemí OBSE sdružující 55 států. Působili v metropoli Washingtonu, sousedním státě Virginie, dále v Chicagu (Illinois) a v pensylvánské Filadelfii.

Ocenil vysokou připravenost členů volebních komisí, většinou dobrovolníků, ale pozastavil se nad nedostatečným soukromím voličů u hlasovacích strojů, což podle něj kontrastuje s evropskými měřítky.

Podle televize MSNBC byli hlavními koordinátory skrytých prorepublikánských fondů Karl Rove a Ed Gillespie, oba poradci předchozího prezidenta George W. Bushe. Prvenství patří organizaci American Crossroads a její pobočce Crossroads GPS. Vynaložily na inzerci 38 miliónů dolarů (651 mil. Kč).

Ropné firmy vrhly do kampaně 70 miliónů

Bezmála 70 miliónů dolarů (1,2 mld. Kč) investovala do zvolení republikánů i některých demokratů ropná lobby, aby zvrátila ekologická opatření prezidenta Obamy a jeho odhodlání přivést USA mezi země, redukující skleníkové plyny. Uvedlo to Středisko pro pokrokovou akci. Podle něj je to desetkrát víc, než kolik na kampaň vynaložila ekologická hnutí a průmysl čisté energie.

Světlou výjimkou byla Kalifornie. Dosavadní guvernér Arnold Schwarzenegger se sponzory ze Silicon Valley a investory shromáždili třicet miliónů dolarů na obranu zákona o čtvrtinovém snížení emisí do roku 2020.

Přebili tak texaské obří rafinérie Valero a Tesoro, jež na kampaň za zrušení legislativy shromáždily „jen“ deset miliónů dolarů.