Díky použití nového materiálu je letoun výrazně lehčí a odolnější než nynější letadla, což se příznivě projeví na levnější údržbě a výrazně lepší spotřebě paliva, která má být až o dvacet procent nižší než u stejně velkých letounů.

"Domníváme se, že to bude velmi úsporné letadlo, které změní způsob, jakým se lidé dosud přepravují," řekl CNN Jim Albaugh, ředitel a viceprezident společnosti Boeing.

 

Budeme s tím letadlem třást, abychom ukázali, že dokáže všechno, co jsme slibovali.Jim Albaugh, ředitel a viceprezident společnosti Boeing

 

"Myslíme si, že změní pravidla hry," uvedl a dodal: "Je ohleduplnější k životnímu prostředí, je efektivnější, spotřebuje méně paliva, což aerolinkám i zákazníkům ušetří peníze. Pasažéři se zároveň budou cítit lépe při přistání."

Boeing 787 Dreamliner startuje k prvnímu zkušebnímu letu.

Boeing 787 Dreamliner startuje k prvnímu zkušebnímu letu.

FOTO: ČTK/AP

Dreamliner by měl pojmout 210 až 330 cestujících. Jeho další předností má být dlouhý dolet a možnost přistání i na menších letištích včetně pražské Ruzyně.

Vývoj Dreamlineru nabral více něž dvouleté zpoždění. První let se měl původně uskutečnit už v létě 2007. Pokud budou nynější testy ve vzduchu úspěšné, plánuje Boeing začít klientům letouny dodávat v poslední čtvrtině příštího roku.

 

Klikněte na grafiku pro její zvětšení.

FOTO: ČTK 

Ke slovu přichází uhlíková vlákna

Úterní start není koncem vývojových prací. Během příštích devíti měsíců se bude zkoušet šest prototypů nového stroje v nejrůznějších částech světa a za nejrozdílnějších podmínek. Na testech se má podílet armáda 80 pilotů, 600 techniků a 400 opravářů. Teprve koncem příštího roku prodá Boeing první komerční stroje. Jejich odběratelem bude japonská společnost ANA.

Nové letadlo je prvním strojem, kde je v konstrukci trupu a křídel hliník nahrazen kompozity - plasty, jež jsou vyztužené uhlíkovými vlákny. Kompozitní materiály tvoří polovinu váhy stroje, zbytek připadá na hliník (20 %), titan (15 %) a ocel (10 %).

Boeing 787 prakticky nepoužívá hydrauliku, a to ani u brzd nebo u startovacích systémů. Jeho motory jsou konstruovány tak, aby byly nejen úspornější, ale také méně hlučné.

"Budeme s ním třást"

Stroj se vznesl ke zkušebnímu letu od hangáru, kde byl sestaven, a projde řadou zátěžových testů. Přistál po více než třech hodinách letu ve 22:35 SEČ na zhruba 60 kilometrů vzdálené přistávací ploše Boeing Field jižně od Seattlu. Jeho let byl ale kvůli deštivému počasí asi o půl hodiny zkrácen.

"Budeme s tím letadlem třást, abychom ukázali, že dokáže všechno, co jsme slibovali," prohlásil ještě před testem Albaugh.

Nejrychleji prodávané letadlo světa

V současnosti už má Boeing na typ Dreamliner podle agentury DPA 865 objednávek, díky čemuž by se mohl stát nejúspěšnějším letadlem amerického koncernu.

Jeden stroj má objednaný také česká společnost Travel Service.

Minulý týden absolvoval úspěšně svůj první let nový velkokapacitní vojenský dopravní letoun Airbus A400M. I tento projekt má několikaleté zpoždění. [celá zpráva]

Boeing 787 Dreamliner před startem v Everettu ve státě Washington

Boeing 787 Dreamliner před startem v Everettu ve státě Washington

FOTO: ČTK/AP