Vzdušné síly Spojených států (USAF) neměly dost letadel, takže musely využít kanadských strojů CF-18 Hornet, uvádí časopis Letectví a kosmonautika. Dále místo letounů F-15 určených pro přepadové stíhání muselo velení nasadit stroje F-16, které jsou primárně určené pro vzdušné souboje.

Nejdramatičtější situace byla na severozápadě USA, Oregon se ocitl úplně bez letadel protivzdušné ochrany, než tam byly narychlo převeleny z Aljašky nejmodernější stroje F-22 Raptor, uvedl list The Oregonian. Místní guvernér se kvůli tomu obrátil na prezidenta George Bushe.

F-22

:. F-22 Raptorfoto: Novinky/Lockheed Martin

Přestože se většina uzeměných strojů F-15 verzí A až D během ledna a února vrátila do služby, vysoký představitel USAF, který si nepřál být jmenován, uvedl pro Los Angeles Times: "Měli jsme infarkt, dvě stovky našich strojů pro vybojování vzdušné převahy je uzemněno a my jednáme jako by to bylo běžné.“

U 163 strojů se při kontrolách zjistilo, že mají závažné problémy s nosnou konstrukcí, objevily se na ní prasklinky i vrásnění povrchu, u části strojů navíc nebyl nosník vyroben v požadované kvalitě a pevnosti. Generál Dick Hawley, který působil na velitelství letectva v letech 1996 až 1999, sdělil webu The Strategy Page: "Je to závažný problém a bude se z něj těžké zotavit.“

Životnost F-15 je uměle prodlužována

Právě vadný nosník byl příčinou havárie stroje typu F-15C z 2. listopadu 2007, který se rozpadl ve vzduchu při nácviku vzdušného boje za rychlosti 800 kilometrů při obratu s přetížením 8g. Havarovaný letoun měl nalétáno 6000 hodin. Plánovaná životnost stroje přitom činila 4000 letových hodin, která byla dodatečně prodloužena na dvojnásobek. Letadla určená pro vzdušný boj jsou přitom namáhaná při obratech. Listopadová nehoda ale nebyla první. Podobná havárie, kdy se F-15C rozpadl ve vzduchu, se stala už v roce 2002.

Průměrný vek strojů F-15 verzí A až D přesahuje čtvrtstoletí. USAF proto přišly s požadavkem zvýšit počet nově dodávaných strojů F-22 na 381. Původně sice USAF plánovaly nákup 648 strojů F-22, po rozpadu SSSR byl počet snížen na 183. Ministerstvo obrany žádosti letectva nemíní vyhovět, stroje jsou drahé, jeden stojí 140 miliónů dolarů. Americká armáda trpí nedostatkem peněz kvůli biliónům utraceným na války v Iráku a v Afghánistánu.

Stroje F-22 dosud neprokázaly své kvality v boji, jejich nasazení v Iráku a Afghánistánu bylo opakovaně odloženo pro nedostatky ve vybavení systémem pro přenos dat. Při cvičení se však ukázaly jako kvalitní.

F-35:. F-35 Lightning IIfoto: Novinky/Lockheed Martin

Náhrada přijde až v příští dekádě

Situaci mají řešit až nové víceúčelové F-35 Lightning II, jichž má být letectvu i námořnictvu dodáno 1763. Mají nahradit jak stroje F-16, tak i bitevníky A-10 a v námořní verzi F/A-18 Horenty i kolmostartující Harriery. Jeden má přijít na polovinu toho, co Raptor. Do výzbroje však budou zařazeny až v příštím desetiletí a standardem NATO by se měly stát kolem roku 2015.

Stroje F-15 nejsou jediné, s nimiž mají USAF problémy. Jestliže na konci vietnamské války byl průměrný věk letadel USAF osm let, nyní činí 24 let.

Prioritou jsou tankovací letadla

Nejvážnější je situace u flotily tankovacích strojů, kde je základním typem KC-135 Stratotanker odvozený z vyřazeného dopravního letadla Boeing 707 z přelomu 50. a 60. let, jednoho z prvních čtyřmotorových dopravních proudových letadel. Průměrný vek KC-135 činí 46 let. Teprve letos bylo rozhodnuto, že je nahradí 179 tankovacích strojů KC-30 vyráběných evropskou firmou EADS. Jde o derivát dopravního Airbusu A330, dodávány budou v příští dekádě.

Americký ministr obrany Robert Gates považuje za důležitější obnovu flotily tankovacích strojů, které umožňují americkému letectvu zasahovat po celém světě, než nová stíhací letadla. Řekl, že náhrada tankerů by měla být vyřešena jako první, i když požadavek na nové stíhačky je podle něj oprávněný.

Problémy s bombardéry

Americké letectvo však má problém i s transportními stroji, zejména se staršími verzemi C-130 Herculesů, kvůli poruchám se nepoužívají. Velkokapacitních C-17 je málo, protože byl jejich počet seškrtán a starší C-5 Galaxy vyžadují dlouhou pozemní údržbu.

Problémy má i strategické bombardovací letectvo, jemuž chybí úderné hroty. Po havárii jednoho z 21 strojů B-2, které patří do kategorie Stealth, byly ve službě nahrazeny obstarožními osmimotorovými strategickými bombardéry B-52 vyvinutými v 50. letech minulého století , než se zjistí, co přesně způsobilo nehodu stoje za dvě miliardy dolarů.

USAF tvrdí, že ale může v případě nutnosti stroje B-2 kdykoli nasadit, že jde jen o preventivní opatření. Jiné bombardéry podobné kategorie, stroje F-117 jsou v průběhu dubna vyřazovány kvůli snížení nákladů potřebných na zavádění F-22.

Předchůdce bombardéru B-1B Lancer zastrašoval v době studené války.:. Bombardér B-1 Lancerfoto: PRÁVO/Jan Trojan

Problémem je samotná koncepce malých, ale supermoderně vyzbrojených sil, majících absolutní technologickou převahu, kterou prosazoval bývalý ministr obrany Donald Rumsfeld. USAF mají ve výzbroji technologicky vyspělá letadla, jako jsou B-2 nebo F-22, ale jen v malém počtu. Je otázkou, jak by čelily masovému nasazení méně dokonalých zbraní.

Stroje vyráběné v malých nebo v seškrtaných sériích se prodražují jak výrobně, tak při údržbě, škrty počtu dodaných strojů nesnižují náklady na vývoj a přípravu výroby.

Sázka na jeden univerzální stroj, jímž má být F-35, však také nemusí vyjít. Někdy jsou specializované typy účinnější. Boje v Afghánistánu a v Iráku přitom mají charakter protipartyzánské války, která vyžaduje zcela specifické stroje, navíc méně nákladné, což je také důvod proč se tak rozvíjejí bezpilotní prostředky vzdušného boje. Ty však zatím nelze uplatnit ve vzdušném boji.