Jak ve čtvrtek uvedl vedoucí vyšetřovací komise Harold Gehman, nebyla nově zjištěná chyba příčinou havárie Columbie 1. února. Komise se obává, že by se mohly po startu ulomit kousky 18kilogramových a 60 centimetrů úchytných šroubů a narazit do citlivého povrchu raketoplánu.

Dva vnější raketové motory jsou těmito šrouby uchyceny k vnější palivové nádrži a asi po 45 kilometrech letu po startu se od ní oddělí. Simultánní oddělení 45 metrů dlouhých motorů zajišťují malé nálože na šroubech. Podle Gehmana je problém v tzv. "chytači šroubů", tedy kovovém kontejneru, který je umístěn na vnější palivové nádrži pod raketoplánem. Jeho úkolem je zachytit kousky úchytných šroubů po odpadnutí vnějších motorů. Tyto kontejnery nejsou tak robustní, jak bychom chtěli, řekl Gehman.

Podle dalšího člena komise Johna Barryho by objevená chyba mohla zpozdit další lety raketoplánů. Vyšetřovatelé se ale shodují v tom, že úchytný šroub s největší pravděpodobností nepřispěl ke katastrofě Columbie. Nicméně štěpiny těchto šroubů by podle nich mohly v budoucnu způsobit stejně nebezpečné poškození žáruvzdorného povrchu raketoplánu, jaké způsobilo havárii Columbie.

Komise nadále pracuje s hypotézou, podle níž levé křídlo Columbie krátce po startu 26. ledna poškodil kus utržené izolace z vnější palivové nádrže.