Francouzské pátrací týmy, které koncem dubna nalezly trosky zříceného airbusu, ve čtvrtek vyzvedly ostatky první z obětí. "Po jednom neúspěšném pokusu bylo dnes brzy ráno možné vyzvednout pozůstatky jedné z obětí na palubu lodi l'Ile de Sein," uvedlo francouzské četnictvo.

Podle pátračů bylo tělo stále připoutáno k sedadlu a vypadalo "zbědovaně". Vrak letadla se nacházel v hloubce 3900 metrů na ploše 600 krát 200 metrů. Kvůli identifikaci pomocí DNA byly oběti ihned odebrány tkáně.

Motor havarovaného Airbusu A330-204 Air France

Motor havarovaného Airbusu A330-204 Air France

FOTO: Reuters

Pátrání bude podle četnictva nadále pokračovat, ačkoli probíhá za mimořádně složitých a pro ně dosud nevyzkoušených podmínek. Stále se neví, zda vůbec bude možné těla všech 228 pasažérů vyzvednout.

Video

Expirované video

Vylovení druhé černé skříňky francouzského Airbusu. Zdroj: Reuters


Černé skříňky pomohou rozluštit záhadu pádu

Francouzské letadlo A330-203 se zřítilo počátkem června 2009 do Atlantiku při letu z brazilského Ria de Janeiro do Paříže. Tragédii nikdo z 228 pasažérů nepřežil a vzhledem k tomu, že lokátory černých skříněk letounu přestaly brzy po pádu vysílat, bylo pátrání po letounu značně ztížené. Nalezeny byly jen některé části stroje a kolem padesáti těl.

Podvozek havarovaného Airbusu A330-204 Air France

Podvozek havarovaného Airbusu A330-204 Air France

FOTO: Reuters

Čtvrtá etapa pátrání po dalších ostatcích začala 25. března letošního roku. Francouzské pátrací týmy při ní objevily zadní část trupu letounu, kde jsou umístěné černé skříňky. Ty byly později vytaženy a mají pomoci rozluštit dosud nevyřešenou příčinu havárie letounu.

Motor havarovaného Airbusu A330-204 Air France

Motor havarovaného Airbusu A330-204 Air France

FOTO: Reuters

Spekulovalo se zejména o tom, že se stroj zřítil v bouři do oceánu kvůli vadným rychlostním sondám. Systém automatického hlášení chyb těsně před pádem stroje navíc informoval o tom, že jednotlivé rychloměry udávají různé hodnoty rychlosti. V Evropě i v Americe po nehodě společnost Airbus vyzvala aerolinky, aby své letouny A330A340 vybavily americkými rychlostními senzory Goodrich. Bouře, která během letu probíhala, měla rychlost přes 100 kilometrů v hodině.