Hlavní obsah

Koalici Pirátů a STAN padají preference. Chystají změnu v kampani

• Aktualizováno
Jan Menšík, Novinky, Jan Menšík

Koalice Pirátů a STAN podle předvolebních průzkumů z poslední doby u voličů ztrácí. Do e-mailových schránek členů koalice před časem dorazil dopis, že se bude měnit styl vedení kampaně, a mají pomoci vybrat tři hlavní témata, která se budou primárně řešit. Podle šéfa hnutí STAN Víta Rakušana jde však o plánovaný restart kampaně, který má reflektovat i dosavadní chyby v komunikaci. S propadem preferencí to spojovat nechce.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Šéfové Pirátů a STAN Ivan Bartoš a Vít Rakušan

Článek

Do sněmovních voleb, které se uskuteční 8. a 9. října, zbývají přibližně dva měsíce. Od března předvolebním průzkumům vévodila koalice Pirátů a Starostů s 27,5 procenta. Vítězství jim některé agentury připisovaly ještě v červnu, od té doby ale preference koaličního uskupení klesají a podle nově zveřejněného průzkumu agentury Median nyní PirSTAN drží až třetí místo s 20 procenty. Postupně je předběhlo vládní hnutí ANO premiéra Andreje Babiše i koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL).

Koalice Spolu se dostala před Piráty a STAN

Volby

Propad preferencí začal nedlouho poté, co koalice v polovině května představila obsáhlý program do letošních voleb s názvem „Vraťme zemi budoucnost”. Dosavadní kampaň se však má v blízké době měnit.

V červenci do e-mailových schránek členů partají dorazil od místopředsedkyně Pirátů Olgy Richterové dopis, aby pomohli vybrat tři hlavní témata, která budou primárně diskutovat s voliči při výjezdech za nimi.

STAN: Starostové a nezávislí vyrostli z regionálního hnutí

Volby

„Chceme vydestilovat 1–3 hlavní témata a na základě nosných tematických oblastí pro naše voliče, které opakovaně vyšly z výzkumu, prezentovat srozumitelné sliby v těchto oblastech,” stojí v úvodu dopisu, který mají Novinky k dispozici.

Podle Richterové je program velmi obsáhlý, voliči si v něm najdou, co potřebují. Nový dokument týkající se programových priorit ho nemá nahradit.

„Nyní nastane přelom ve vedení kampaně – končí pravidelná jednání Sněmovny a nastává čas vyrazit ještě ve větší míře do ulic, mluvit s lidmi a vysvětlovat. Jeho cílem (dokumentu – pozn. red.) je napomoci komunikaci naší ,hlavní nabídky‘,” vysvětlují dál pisatelé dopisu. Adresáti se mohou vyjádřit do 18. července.

Jak vycházejí volební průzkumy, proč se výsledky často liší a co říkají ty aktuální

Parlamentní volby

Má vliv propad preferencí?

Otázkou zůstává, zda koalice k této změně přistupuje právě kvůli klesajícím preferencím a jedná se o tah, kterým chce získat zpět ztracené potenciální voliče, nebo je to součástí změny scénáře při vstupu do ostré fáze kampaně před rychle se blížícími volbami.

Podle předsedy Pirátů Ivana Bartoše bude hlavní část kampaně teprve začínat. „Z průzkumů je zřejmé, že naše koalice má silnou důvěru mezi lidmi, a toho si vážím. Hlavní část kampaně teprve začíná. Naplno teď vyrazíme do regionů, abychom mluvili s lidmi, poslechli si zpětnou vazbu, co je trápí, a diskutovali náš obsáhlý program,” napsal Bartoš.

Dopis je pak podle něj součástí běžné interní diskuse. „O tématech a prioritách, kterým se věnujeme, přirozeně diskutujeme i s lidmi v našich regionech,” dodal.

Rakušan: Bylo jasné, že klesneme

Podobně hovoří i jeho koaliční kolega, šéf STAN Vít Rakušan. Podle něj jde o plánovaný „refreš” kampaně. „Máme plánovaný refreš kampaně, který vychází z věcí, které se povedly, a součástí toho je i dobrá komunikace v rámci koalice. Její součástí je i dobrá interní komunikace lídrů, kterou vedeme pravidelně. Že kampaň jako takovou chceme zlepšit, to tak určitě je,” řekl Novinkám Rakušan s tím, že se chystá masivní kontaktní kampaň.

S dočasným propadem preferencí koalice prý Rakušan víceméně počítal.

Rakušan: Piráti žádní extremisté nejsou

Domácí

„Nesměšoval bych nějaké interní procesy s nějakým připraveným referešem kampaně. Vyhodnocování kampaně děláme průběžně. Teď se jasně ukáže, a bylo to tak plánováno, že naše kampaň teprve nabere obrátky. Bylo jasné, že klesneme, protože dobré preference jsme měli v době, kdy ještě nebyla ustavena koalice Spolu a Andrej Babiš v té době žádnou kampaň nezačal, hnojomety ještě byly zaparkovány v garáži. Do toho se nám nepovedlo některé věci jasně komunikovat, ale nehroutím se z těch průzkumů,” doplnil s tím, že po restartu očekává 25 procent, která spolustraníkům slíbil.

Internet je naše moře. Jak Piráti plují českou politikou

Volby

Reklama

Související články

Koalice Spolu se dostala před Piráty a STAN

Koalice Pirátů a STAN se ve volebním modelu agentury Median propadla až na třetí místo. První je hnutí ANO s 26 procenty, druhá koalice Spolu s 21,5 procenta.

Výběr článků

Načítám