Skupina malých sopek a lávových proudů na dně Coprates Chasma, nejhlubší části Valles Marineris. Sopky jsou velmi podobné pozemským sypaným kuželům. Foto: Mars Reconnaissance Orbiter, NASA/JPL/University of Arizona

Zbytky života na Marsu mohou být v okolí mladých sopek, tvrdí vědci

Na Marsu je rozsáhlé pole nevelkých a relativně mladých sopek s lávovými proudy, které by mohly představovat vhodné podmínky pro vznik života na planetě. Ukázal to výzkum mezinárodního týmu pod vedením Petra Brože z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky publikoval časopis Earth and Planetary Science Letters.

Zbytky života na Marsu mohou být v okolí mladých sopek, tvrdí vědci

Vědci analyzovali satelitní fotografie povrchu Marsu, které udělala americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter. Prozkoumali tak rozsáhlé pole tvořené více než 130 malými kuželovitými útvary a doprovodnými proudy.

Ty se nacházejí na dně nejhlubšího kaňonu Coprates Chasma ve 4000 kilometrů dlouhé a zhruba 10 kilometrů hluboké oblasti Valles Marineris.

Podobnost se sopkami na Zemi

O přítomnosti sopek v kaňonu spekulovali vědci již dříve. Území vypadá jako rift, tedy zóna, kde se litosférické desky roztahují do stran a jejich pohyb doprovází sopečná činnost.

Foto: Mars Reconnaissance Orbiter, NASA/JPL/University of Arizona

U pozemských riftů je běžné, že jejich vznik a vývoj doprovází sopečná činnost. To vedlo vědce k předpokladu, že by tomu tak mělo být i v případě rudé planety. Jenže se po desetiletí nedařilo přítomnost sopek uvnitř Valles Marineris přesvědčivě prokázat. Až nyní.

„Objevili jsme útvary, které jsou velice dobře známé z pozemských lávových polí. Tato pozorování naznačují, že důvodem vzniku kuželů a proudů byla sopečná činnost spojená s výstupem roztavených hornin, nikoliv takzvaný bahenní vulkanismus, jak se dříve navrhovalo,” řekl Brož.

Část kaňonu Coprates Chasma na počítačem vygenerovaném snímku vytvořeném na základě dat evropské sondy Mars Express

Foto: ESA/DLR/FU Berlin, CC-BY-SA 3.0 IGO

„Tento závěr podporují i výsledky prostorové analýzy distribuce kuželů,“ doplnil spoluautor studie Ernst Hauber z Německého střediska pro letectví a kosmonautiku.

„Ukazují, že jejich rozmístění je řízeno podpovrchovými útvary – zřejmě zlomy a puklinami – se shodnou orientací jako kaňon Coprates Chasma. To naznačuje, že materiál musel vystoupit z oblasti hluboko pod povrchem, tedy že šlo spíše o magma.“

Kužele v oblasti Coprates Chasma jsou také velice podobné dalším marsovským kuželům, které se nacházejí v oblastech, kde je existence bahenních sopek nepravděpodobná. Podobají se i pozemským sypaným kuželům.

Příklad sypaných kuželů, nejhojnějšího druhu sopek na Zemi (oblast Harrát Lunajjir, Saúdská Arábie)

Foto: John Pallister z U.S. Geological Survey

Zkoumané sopky jsou navíc podle vědců v porovnání s většinou ostatních na Marsu velmi mladé, vznikly před 200 až 400 milióny lety.

V oblasti možná byla voda

Sopečná oblast kaňonu Coprates Chasma by mohla představovat ideální prostředí pro různé mikroby. Pokud by případně na Marsu existoval život, měl by podle vědců v této oblasti vhodné podmínky pro svůj rozkvět.

„Zjistili jsme, že se v oblasti nacházejí minerály bohaté na křemík, dokonce jsme zaznamenali i opál,” uvedl spoluautor výzkumu James Wray z Georgijského technického institutu v americké Atlantě.

Výšková mapa povrchu Marsu v nepravých barvách ukazující pozici systému kaňonů Valles Marineris. Modrá barva označuje oblasti s nejnižší výškou, červená s nejvyšší.

Foto: MOLA, NASA/JPL/University of Arizona

Z přítomnosti opálu, beztvarého minerálu bohatého na vodu a na křemík, vědci usuzují, že se v oblasti vyskytovala voda. Opál navíc dokáže uchovávat biologické známky případného života.

Budoucí mise na Mars by tak v této oblasti mohla potvrdit i přítomnost mikrobů, domnívají se vědci. Jejich pozůstatky by mohly být v relativně původním stavu.