Výzkumníci zachytili v Antarktidě neobvyklé signály způsobené neutriny

Podle studie zveřejněné v odborném časopise The Astrophysical Journal tým amerických vědců již před časem objevil pomocí rádiového detektoru zvaného Antarktická impulsivní přechodná anténa (ANITA) neobvyklé signály způsobené tzv. vysokoenergetickými neutriny. Agentura Reuters nyní nabídla možné vysvětlení, co a jak se vlastně přihodilo.

Výzkumníci zachytili v Antarktidě neobvyklé signály způsobené neutriny

Anténa ANITA, jejíž projekt vede tým z americké havajské University of Hawaiʻi at Mānoa a financuje i vesmírný úřad NASA, se vznáší nad Antarktidou, zavěšená na balonu s heliem nad ledovými příkrovy kontinentu.

Je navržena tak, aby detekovala vysokoenergetická neutrina, která zasáhla zem a generovala rádiové světlo.

Neutrino je elementární částice bez náboje s velice nízkou klidovou hmotností. Neutrino s hmotou interaguje tak málo, že i když jich naším tělem proletí každou sekundu asi 100 trilionů, tak to na nás nemá sebemenší účinek.
Václav Glos, Masarykova univerzita

Změna fyziky, nebo chyba měření?

Přístroj zaznamenal signály, které se zdály být způsobeny extrémně vysokými energetickými neutriny, která se chovají neobvyklým způsobem.

Vysokoenergetická neutrina se obvykle na Zemi dostávají z vesmíru. Tyto detekce však ukázaly, že neutrina zasáhla anténu v neobvyklých úhlech, což naznačuje, že prošla skrz planetu - vystřelovala tedy z ledového povrchu. To může znamenat, že detekce mohou být nad rámcem standardního modelu fyziky, nebo se jedná o systematickou chybu.

Podle Václava Glose z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně je samotný objev velice zajímavý. „Ale se závěry o narušení teorie standardního modelu bych zatím počkal. Další detektory nic podobného nedetekovaly, takže se může jednat právě o chybu ANITA detektoru,“ napsal Novinkám.

Výzkum kosmického záření obecně je nicméně podle něj velice důležitý. „Vesmír totiž produkuje mnohem energetičtější částice, než jsme schopni získat současnou technologií na Zemi,“ dodal.