Ve vzorcích z planetky Ryugu se našly základní stavební kameny života

Tokio

Japonští vědci objevili ve vzorcích odebraných z planetky Ryugu více než 20 druhů aminokyselin. Informovala o tom v pondělí agentura Kjódó a dodala, že aminokyseliny, které jsou základními stavebními kameny života, byly tímto vůbec poprvé odhaleny na některé ze známých planetek.

Foto: JAXA

Asteroid Ryugu zachycený sondou Hajabusa 2 po startu cesty zpět na Zemi

Vzorky dopravila na Zemi sonda Hajabusa 2, již k Ryugu vyslala japonská kosmická agentura JAXA.

Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce, která je vzdálená kolem 300 milionů kilometrů od Země a jejíž stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, v prosinci 2014.

Na měsíci Jupiteru může být život

K cíli dorazila v polovině roku 2018 – po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu, a to hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Čínská analýza lunárního povrchu prokázala přítomnost vody na Měsíci

Na Zemi se sonda vrátila v roce 2020 s více než 5,4 gramu materiálu z podpovrchové vrstvy asteroidu Ryugu. Jednalo se o vzorky, které nebyly vystaveny slunečnímu záření ani kosmickým paprskům.

Jeden z nejstarších studovaných materiálů

Již počáteční studium vzorků naznačilo přítomnost vody a organických látek. Podrobné zkoumání materiálu zahájily JAXA a další výzkumné instituce, včetně tokijské a hirošimské univerzity, v loňském roce.

První analýzy mezinárodního týmu vědců loni ukázaly, že jde pravděpodobně navíc o jedny z nejstarších materiálů analyzovaných ve vědeckých laboratořích.

První analýzy vzorků z planetky Ryugu: V žádné laboratoři zřejmě nebyl starší materiál

Jak se aminokyseliny dostaly na samotnou Zemi, není známo. Podle jedné z teorií se tak mohlo stát při dopadu meteoritu nebo komety.

V Británii našli krátce po pádu meteorit, který může obsahovat ingredience života

Ostatně jak jsme informovali např. v březnu 2021, tak v Británii tehdy našli krátce po pádu meteorit, který mohl obsahovat ingredience života.

Šlo o tzv. uhlíkatý chondrit, což znamená, že se jedná o druh kamenného meteoritu (jsou i železné), konkrétně o jeden z nejranějších materiálů v našem solárním systému. O materiálu je obecně známo, že obsahuje organický materiál a aminokyseliny, což právě jsou důležité složky pro vznik života.

NASA chystá sondu Psyche. V srpnu ji vyšle ke kovové planetce