Ruští kosmonauti splnili u ISS všechny úkoly. Vytvořili i „nepotřebný satelit“, který pak zahodili

Ruští kosmonauti Oleg Novickij a Pjotr Dubrov absolvovali ve čtvrtek druhou pracovní směnu vně Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) věnovanou zapojování nového laboratorního modulu Nauka do orbitálního komplexu. Jejich mise zabrala skoro sedm a půl hodiny.

BEZ KOMENTÁŘE: Ruští kosmonauti pokračovali vně ISS v integraci nového modulu NaukaVideo: NASA, AP

„Jubilejní 50. výstup do volného kosmického prostoru z ruského segmentu ISS skončil a podařilo se splnit všechny úkoly včetně nedodělků z minulého výstupu,“ konstatoval na Twitteru odborník na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

Upozornil i na zajímavost, že při výstupu do volného kosmického prostoru Novickij s Dubrovem rovněž vytvořili z nepotřebných obalů a krytů „družici“, kterou ve čtvrtek ve 23:51 SELČ odhodili pryč od ISS.

Jednalo se o druhou ze série pracovních směn ve volném kosmu při zprovozňování víceúčelového laboratorního modulu Nauka, který k ISS dorazil 29. července. První směnu Novickij a Dubrov úspěšně absolvovali v pátek minulého týdne.

Z výzkumného modulu Poisk vystoupil ve čtvrtek v 16:59 SELČ jako první, stejně jako minulý týden, Dubrov. Společně s Novickým pokračoval v propojování kabelů nového modulu s americkou sekcí ISS. Pokračovali i v instalaci madel usnadňujících kosmonautům pohyb při práci venku.

Ruští kosmonauti zapojili modul Nauka. Před plným zprovozněním je čeká spousta práce

Připevňovali také k Poisku platformu se třemi kontejnery Biorisk-MSN. Půjde o experiment, jehož cílem je prověřit odolnost mikroorganismů v extrémních podmínkách kosmického prostoru.

Nauka je prvním novým modulem v ruské části ISS od roku 2010. Posádka bude muset před jeho plným zprovozněním vykonat mnoho úkonů včetně celkem jedenácti výstupů do volného vesmíru.

Dragon přivezl na ISS robotickou paži, beton, zmrzlinu a mravence

Modul má rozšířit technické a provozní schopnosti ruského segmentu ISS. Poskytne spojovací uzel pro pilotované lodě Sojuz a nákladní Progress, umožní přečerpávat palivo z nádrží lodí Progress na ISS, řídit orientaci stanice vlastními motory, vyrábět kyslík pro šest lidí a regenerovat vodu z moči.

Ruští kosmonauti mají také v Nauce druhou toaletu a kajutu pro třetího člena posádky. Modul je vybavený evropským robotickým ramenem ERA, které umožní manipulace na vnější straně orbitálního komplexu bez potřeby pracovních směn posádky v otevřeném vesmíru.

Poplach na vesmírné stanici

Výstup kosmonautů neohrozilo ani to, že se v ruském modulu Zvezda v noci na čtvrtek objevil kouř, a spustil tak požární poplach. Ruská vesmírná korporace Roskosmos podle agentury AP potvrdila, že k incidentu došlo ve Zvezdě, a to při dobíjení staničních baterií. Senzor kouře a požární signalizaci konkrétně spustil zkrat při automatickém dobíjení akumulátorů.

Poplach na ISS. V ruském modulu se objevil kouř

Novickij přímo hlásil středisku řízení letu kouř, zápach a spuštění signalizace ve čtvrtek okolo 4:00 SELČ. Následně přístroje zaznamenaly přítomnost škodlivých látek v okolí zdravotnické skříně v modulu Zvezda. Ventilace roznesla zápach shořelého plastu či elektroniky i do americké části ISS.

Podle dalšího vyjádření Roskosmosu nicméně všechny systémy fungují normálně a složení vzduchu na palubě ISS odpovídá standardním parametrům. Ventilační systém podpory života kouř odfiltroval.

Prodlužovat životnost ruské části ISS je ruská ruleta, varuje šéfkonstruktér

Svět

Na orbitální stanici je nyní sedm astronautů: Američané Megan McArthurová, Shane Kimbrough a Mark Vande Hei, Rusové Dubrov a Novickij, Francouz Thomas Pesquet a Japonec Akihiko Hošide.