Prachovou bouři na Marsu zachytila kamera NASA

Novinky,

Americkému Národnímu úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) se podařilo ve vesmíru pořídit další zajímavé záběry. Tentokrát je má na svědomí jejich sonda Curiosity, která studuje Mars již od roku 2012. Při prozkoumávání kráteru Gale jeho kameře neunikla série prachových bouří na rudé planetě.

BEZ KOMENTÁŘE: NASA zachytila prachovou bouři na MarsuVideo: Reuters

Záběry oblak prachu, vířících po povrchu Marsu, pocházejí z letošního února. Jak připomíná agentura Reuters, vědci z NASA museli jednotlivé snímky upravit, seřadit a rovněž zrychlit jejich přehrávání, aby z toho vzniklo dané video i pro „běžné pozemšťany“.

Na Marsu určuje pravidla vítr. Krajinu rudé planety utváří po miliardy let a pokračuje v tom i nadále.
NASA

Hora uprostřed kráteru

Je třeba si uvědomit, že vítr hraje jednu z hlavních rolí při formování povrchu planety. Studie NASA kupříkladu odhalila, že zvláštně situovaná hora uprostřed kráteru Gale vznikla větrem.

K vrstvení hory totiž došlo právě uvnitř impaktního kráteru. Takový kráter je vždy prohlubní kruhového tvaru na povrchu planet, měsíců a planetek. Vzniká nárazem jiného tělesa a má průměr od několika mikrometrů (milióntina metru) až do tisíce kilometrů.

„Na Marsu určuje pravidla vítr. Krajinu rudé planety utváří po miliardy let a pokračuje v tom i nadále,“ shrnuje problematiku americká vesmírná agentura ve své zprávě.

Vytrvalé hledání života

Nynější výzkum této mise NASA se zaměřuje na lineární tvar písečných dun, utvořených nedávnými větrnými jevy.

Vozítko Curiosity pátrá na Marsu i po možném životě, čemuž mohou napomoci i objevy vody. [celá zpráva]