Na některých místech se umělé hmoty v moři hromadí tak, jako například na známé havajské pláži Waikiki. Ilustrační foto Foto: Jan Plesník

Pomoc se znečištěním planety? Nový enzym by mohl požírat plasty

Výsledek bádání týmu britských a amerických vědců by mohl být objevem století. Stvořili totiž enzym, který je schopen „pojídat plasty”, tedy během několika dní je rozložit na komponenty, které je možné recyklovat. Pikantní na tom je, že se objev podařil úplnou náhodou, uvedla stanice CNN.

Pomoc se znečištěním planety? Nový enzym by mohl požírat plasty

Vědci původně studovali bakterii Ideonella sakaiensis, kterou v roce 2016 objevil tým japonských výzkumníků. Ten zjistil, že v sobě má dva enzymy, které dokážou likvidovat takzvaný polyethylentereftalát, který je známý pod zkratkou PET a který se využívá zejména na výrobu plastových lahví. [celá zpráva]

Britští a američtí experti zkoumali vlastnosti bakterie a zcela náhodou vytvořili zmutovaný enzym, který je při rozkládání především PET lahví podstatně efektivnější. Nazvali ho PETase.

Enzym je jednoduchá či složená bílkovina s katalytickou aktivitou. Enzymy určují povahu a rychlost chemických reakcí, řídí také většinu biochemických procesů v těle živých organismů včetně člověka.

„Doufali jsme, že budeme určovat strukturu bakterie, abychom pomohli v oblasti proteinového inženýrství, ale nakonec jsme skončili o krok dále a náhodou jsme vytvořili enzym s lepšími výsledky při odstraňování těchto plastů,“ uvedl Gregg Beckham, jeden z výzkumníků.

„Díky původní japonské studii můžeme z bakterie odebrat gen a stvořit enzym pod kontrolou v laboratoři. Můžeme generovat gramy enzymů. Při spolupráci s průmyslem bychom mohli generovat i kilogramy enzymu,“ vysvětlil dále John McGeehan z University of Portsmouth s tím, že skutečně mohou rozložit PET mnohem rychleji než v přirozeném prostředí.

Hrozí více odpadu než ryb?

Plasty nejen z PET lahví, které skončí v oceánech, škodí jak tamní flóře a fauně, tak v podobě mikroskopických částeček i lidem. Znečištění není malé. Studie zveřejněná v minulém roce prokázala, že 83 procent vzorků vody z více než desítky sledovaných zemí bylo znečištěno plastovými vlákny. [celá zpráva]

Vědci pracující s „hladovým“ enzymem sice zatím hlásí pouze malé zlepšení, pokračují ale ve snaze jej nadále zdokonalovat.

Není čas zahálet, každý rok se do oceánů dostane zhruba osm miliónů tun odpadu z umělých hmot – včetně PET lahví.

„Odhaduje se, že do roku 2050 bude v oceánech z hlediska hmotnosti stejné množství plastového odpadu jako ryb,“ varoval McGeehan.

Podle některých zpráv by plastů mohlo být dokonce více. [celá zpráva]