Nově objeveným bakteriím slouží PET lahve jako potrava

Japonští vědci objevili bakterii, která je schopná rozrušit strukturu plastových lahví, až postupně dojde k jejich úplnému zničení. V době, kdy firmy ročně produkují přes 45 miliónů tun výrobků z polyethylentereftalátu (PET), jejichž zbytky efektivně devastují životní prostředí, jde o významný objev. Studie byla zveřejněna v magazínu Science.

Pobřeží libanonského Sidónu pokryté platovým odpadem. Ilustrační foto

Tým vědců pod vedením Šosukeho Yošidy z technologického institutu v Kjótu objevil novou bakterii při analýze 250 vzorků ze zařízení, kde se recyklují výrobky z PET.

Vědci zjistili, že bakterie, kterou nazvali Ideonella sakaiensis, využívá k degradaci plastu dvou enzymů. Pomocí nich rozkládá molekulární vazbu hlavních složek PET, tedy ethylenglykolu a kyseliny tereftalové, a využívá je jako potravu zdroj energie.

Tato bakterie je schopná úplně zničit výrobek z PET během šesti týdnů, týká se to však pouze méně kvalitních produktů. K likvidaci PET lahví, které se řadí mezi výrobky kvalitnější, by bylo zapotřebí bakterii zušlechtit, tedy pokud se uvažuje o masovém ekologickém využití, protože jejich zničení trvá Ideonelle mnohem déle.

S výrobou předmětů z PET se začalo před 70 lety, předpokládá se proto, že bakterie se vyvinula relativně nedávno. Dřívější výzkumy odhalily existenci houby Fusarium oxysporum cutinase, která PET likviduje, v případě bakterie však Ideonella drží prvenství.

V moři podle listu The Guardian ročně končí zhruba osm miliónů tun plastu, podstatná část z toho jsou produkty z PET. Využití nově objevené bakterie k likvidaci plovoucího odpadu je zatím nejasné, podle odborníků by však její výzkum mohl vést k výrobě biologických přípravků, které by to umožnily.