Naše planeta bývala vodním světem bez kontinentů, tvrdí američtí vědci

Právo, Novinky, mcm, fš

Bylo nebylo, dávno tomu, kdy na Zemi neexistovaly žádné kontinenty a planeta byla téměř celá pokrytá vodou. Před více než třemi miliardami let totiž její povrch zabíral globální oceán, z nějž se prý nevynořoval žádný velký kontinent.

Pradávná Země byla vodním světem, nebyly na ní žádné kontinentyVideo: Novinky/Reuters

„Raná, zhruba 1,5 miliardy let stará Země bez kontinentů se mohla podobat ,vodnímu světu‘, což představovalo významné ekologické omezení pro vznik a vývoj života na Zemi – a také pro jeho možnou existenci někde jinde,“ soudí ve studii pro časopis Nature Geoscience Boswell Wing z University of Colorado v Boulderu.

Spolu se svým bývalým postgraduálním studentem Benjaminem Johnsonem, který nyní působí na Iowské státní univerzitě, zkoumal geologické vzorky z oblasti zvané Panorama na severozápadě Austrálie, kde se našla deska oceánského dna stará 3,2 miliardy let.

V ní byla nalezena chemická vodítka pro smělou hypotézu o „vodním světě“ na pradávné Zemi.

Země jako Pacifik

Vědci se zaměřili na různé formy (izotopy) kyslíku, který mořská voda vnesla do zemské kůry na dně celosvětového oceánu. Analyzovali hlavně výskyt dvou izotopů, kyslíku 16 a těžšího kyslíku 18 ve více než stovce vzorků.

Do roku 2100 může zmizet polovina světových pláží

Zjistili přitom pomocí počítačových modelů, že v době, kdy se utvářela pradávná zemská kůra, obsahovala mořská voda více kyslíku 18. To lze, jak Winga a Johnsona cituje agentura Reuters, nejlépe vysvětlit tím, že Země v té době neměla žádné kontinenty.

„Bez kontinentů zvedajících se nad oceánem by byly hodnoty (izotopů) kyslíku odlišné od těch dnešních, což je přesně to, co jsme zjistili. Rozdíly jsou takové, že je lze nejsnáze vysvětlit neexistencí suché země, dešťů dopadajících na ni a formujících ji,“ řekl Johnson.

Dávný vodní svět mohl zhruba vypadat jako dnešní Tichý oceán.

On ani Wing si nemyslí, že by Země byla v té době úplně bez suché půdy. Jsou ale přesvědčeni, že pokud nad oceán něco vyčnívalo, byly to nejvýše „mikrokontinenty“, které se nedají srovnat s dnešními světadíly, jež zabírají více než čtvrtinu povrchu naší planety. Země tak mohla vypadat jako Tichý oceán: obrovské vodní pláně tečkované ostrovy či souostrovími.

Kdy přesně ale světadíly vyrostly?

Kontinenty se objevily až později, když desková tektonika vynesla enormní skalnaté pevniny směrem nahoru nad mořskou hladinu.

Geologové našli ztracený kontinent pohřbený pod Evropou

Záhadou zůstává, kdy dnešní kontinenty vznikly, na což se chce Johnson nyní zaměřit. Pokud nové zjištění potvrdí i další výzkumy, otevře se cesta k přepracování teorií o vzniku života. Bude také možné lépe odhadnout, které cizí světy s vodou jsou obyvatelné a které ne.