Článek
Jak často jezdíte vlakem?
Kdykoliv to jde. Jakmile je nějaká služební cesta, jedu vždy vlakem. Víkendy trávím taky na dráze, protože mám malého syna, který miluje jízdu vlakem kolem Prahy, příměstskými pantery a elefanty. Často nasedneme na Masaryčce na to, co zrovna přijede, a někam se prostě vydáme.
Když dráhy vybírají nové vlaky, vyzkoušíte si sám, jak se v nich sedí?
Určitě. K tomu slouží třeba veletrhy. Před pár týdny byl veletrh v Gdaňsku, kde bylo možné si projít a vyzkoušet vozidla různých evropských výrobců.
Vlaky vybíráme tak, aby byly co nejpohodlnější pro naše cestující. Vždy hledáme optimální střed, aby to odpovídalo ceně. Například v nových vlacích ComfortJet, které jsou určené hlavně na delší trasy, jsme udělali polohovatelné sedačky i ve druhé třídě. Většina vlaků je dnes bezbariérových a nízkopodlažních.
Cestujících vám v prvním pololetí ubylo o 1,5 milionu na 80 milionů. Je to jen mírný propad, ale jak si ho vysvětlujete?
Je třeba říct, že jsme nejlepších čísel dosáhli v předpandemickém roce 2019, kdy jsme převezli zhruba 182 milionů lidí za rok. V covidových letech to byl propad o desítky milionů.
Přijdeme s novou akční jízdenkou, která zvýhodní cestu už od dvou osob
Covid změnil chování našich zákazníků. Spousta schůzek už se dnes reálně děje online, to znamená, že se spousta cest vůbec neuskuteční. Home office se stal nedílnou součástí života a není úplně neobvyklé, že ho zaměstnanci třeba v bance mají i dva nebo tři dny v týdnu. To znamená, že padá celý dopravní trh. Když se podíváme, jak se ještě vyvíjí cena pohonných hmot, tak to také nahrává spíš automobilové dopravě.
Co s tím?
Proto na drahách hledáme veškeré možné pobídky, abychom to našim cestujícím zpříjemnili, ulehčili, ideálně i zlevnili. Takže třeba přijdeme s novou akční skupinovou jízdenkou, která zvýhodní cestu už od dvou osob. Budeme to spouštět s novým jízdním řádem v prosinci, kdy představíme podrobnosti.
Spolu s novým jízdním řádem obvykle zdražuje jízdné. Dříve to bývalo o inflaci, v posledních letech jste zdražovali víc. Loni v průměru o 4,9 procenta. Jak to bude letos?
Letos tomu ani nejde říkat zdražení. Budeme pouze upravovat ceny jízdného, které bude zohledňovat právě a pouze tu inflaci. Bude to určitě do tří procent.

