Jak udržet mysl i po padesátce v kondici? Cvičením

Novinky, luk

Ve zdravém těle zdravý duch, říkávali už sokolové před sto lety. A podle australských vědců měli rozhodně pravdu, alespoň co se starších lidí týče. Pokud je vám přes 50 let, je pohyb tím nejlepším, co pro sebe můžete udělat.

Ideálním cvičením pro seniory je například tai-či.

Cítíte, že vám to s přibývajícím věkem už tolik nemyslí, a paměť už také není, co bývala? Začněte se několikrát týdně věnovat pohybu.

Středně náročné cvičení, které potrénuje svaly a srdce a kterému se budete věnovat pravidelně několikrát týdně, vám vylepší nejen fyzické zdraví. A pokud nemáte fyzičku na běh nebo posilovnu, zkuste třeba tai-či. Podle časopisu British Journal of Sports Medicine je to pro seniory ideální cvičení.

Posilovna pro mozek

Fyzická aktivita, jak se už dlouho ví, zmenšuje riziko řady onemocnění, například cukrovky II. typu, kardiovaskulárních chorob nebo některých druhů rakoviny. Zdá se ale, že ve středním věku chrání před úpadkem i mozek a kognitivní schopnosti.

Podle vědců se při cvičení do mozku dostává víc krve, kyslíku a živin, které mu pomáhají zůstat v kondici. Navíc také dostává porci růstového hormonu, jenž pomáhá s formováním nových neuronů a spojení mezi nimi.

Při analýze výsledků 39 starších studií vědci z Univerzity v Canbeře hledali důkazy o tom, jaké dopady měly alespoň čtyři týdny fyzického cvičení na funkci mozku u dospělých.

Zjistili, že starší lidé, kteří se začnou pravidelně věnovat aerobnímu cvičení, vykazují v testech zlepšení kognitivních funkcí, jako je například myšlení, čtení, učení a logické operace. Trénink svalů, jako je například posilování se zátěží, měl zase významný dopad na paměť a schopnost mozku plánovat a organizovat, tedy na takzvané exekutivní funkce.

Joe North, autor studie a vědec z Výzkumného ústavu sportu a cvičení v Canbeře, řekl, že výsledky jsou natolik přesvědčivé, že je pravděpodobně možné začít doporučovat lékařům, aby oba druhy cvičení předepisovali pacientům kolem padesátky pro zlepšení funkce mozku.

„I když si středně intenzivně zacvičíte jednou nebo dvakrát týdně, pomůže vám to s kognitivními funkcemi. Když se vám ale podaří cvičit víc, bude efekt výraznější,“ uvedl pro web BBC News.

Těžké tašky s nákupem

Jak poznáte střední intenzitu cvičení? Jste při něm schopni říct větu nebo dvě bez zadýchávání.

Britské ministerstvo zdravotnictví lidem doporučuje alespoň 150 minut středně náročných aerobních aktivit týdně a k tomu dvakrát či víckrát týdně posilování hlavních svalových skupin.

Justin Varney, vedoucí skupiny pro zdraví dospělých v organizaci Public Health England, řekl pro web BBC News, že fyzická aktivita je prospěšná v každém věku.

„Každých deset minut cvičení týdně lidem prospívá, ale komu se daří cvičit 2,5 hodiny týdně, ten snižuje riziko deprese a demence až o třetinu. A pokud se člověk věnuje jak posilování, tak aerobnímu cvičení, prospívá svému tělu i psychice ještě daleko víc,” vysvětlil.

Podle Varneyho se třeba jízda na kole nebo chůze do práce počítá jako aerobní aktivita a nošení těžkých tašek s nákupem zase jako posilování.

Dean Burnett, profesor neurovědy a psychiatrie na Univerzitě v Cardiffu, prohlásil, že studie dává dobrý základ k poznání, jaký vliv má cvičení na mozek – ale přece jen je ještě potřeba další výzkum.

„Je skvělé, že padesátníci slyší, jak jim cvičení pomůže udržet si fyzické i mentální zdraví. Je ovšem třeba myslet na to, že jak lidské tělo stárne, je pro něj cvičení namáhavější. Někteří lidé v tomto věku už fyzické aktivity nejsou příliš schopni. Cvičení je pro funkce mozku jistě důležité, ale není to všechno,” dodal.

David Reynolds z organizace Alzheimer’s Research UK má pro čtenáře další doporučení: pro náš mozek je důležité, abychom zůstali mentálně aktivní, jedli vyváženu stravu, alkohol pili střídmě a nekouřili.