Článek
Magnety vzácných zemin jsou totiž potřeba k fungování automobilových dílů, jako jsou elektricky sklopná boční zrcátka, reproduktory, olejová čerpadla, stěrače či senzory úniku paliva a brzdění. Ještě větší roli pak přirozeně hrají v elektromobilech.
Nový čínský seznam kontroly vývozu, který má začít platit od 8. listopadu, zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium. Už předtím se ale týkal řady jiných minerálů.
„Situace je velmi napjatá,“ řekla Nadine Rajnerová, generální ředitelka německé společnosti NMD, která je dodavatelem kovového prachu pro průmyslovou výrobu.
I když je podle ní v zemích, jako je Švédsko, k dispozici spousta vzácných kovů, nemají doly ani rafinérské kapacity, aby byly použitelné. A pokud jde o těžké vzácné zeminy, Čína kontroluje 99,8 procenta celosvětové rafinérské kapacity, takže alternativní zdroje jsou zanedbatelné. „Jsme do značné míry vyprodaní a máme omezené zásoby,“ dodala.
A není jediná, kdo před něčím podobným varuje. Výrobci aut kvůli rozhodnutí Číny zpřísnit pravidla vývozu kovů vzácných zemin bijí na poplach. Německý svaz výrobců VDA se obává, že v dodavatelských řetězcích kvůli tomu nastane chaos, který bude mít dalekosáhlé dopady, napsal finanční server CNBC. Podle expertů hrozí, že se vyčerpají i zbývající zásoby těchto kovů. Ty jsou při výrobě aut a jejich dílů klíčové.
Manažer Toyoty: Do dvou měsíců to můžeme zavřít všichni
I když čínští dodavatelé podle agentury Reuters stihnou splnit nové objednávky před tím, než vstoupí v platnost vývozní kontroly, cesta po moři do Evropy může trvat 45 dní.
Tato hrozba je přitom jen jedním z několika bolehlavů, kterým automobilový průmysl čelí „Čína také zavedla vývozní omezení na lithium-iontové baterie a materiály baterií, což vyvolalo obavy o dodávky dílů pro elektrická vozidla,“ napsala agentura.
Výrobci automobilů také čelí výzvě amerických cel. „Může to do dvou měsíců vést k zavření celého automobilového průmyslu,“ řekl Ryan Grimm, viceprezident skupiny Toyota Motor pro Severní Ameriku pro nákup a rozvoj dodavatelského řetězce.