Hlavní obsah

Můžeme to celé zavřít, naříkají zoufalé automobilky. Čína drží všechny v šachu

Čína od listopadu zpřísní vývoz vzácných kovů, což zkomplikuje situaci průmyslových podniků téměř po celém světě. Globální výrobci automobilů proto prohledávají svět ve snaze najít klíčové materiály, přičemž jejich vedoucí pracovníci se obávají, že by čínská stopka exportu mohla vést k nedostatku dílů a uzavření závodů.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Magnety vzácných zemin jsou totiž potřeba k fungování automobilových dílů, jako jsou elektricky sklopná boční zrcátka, reproduktory, olejová čerpadla, stěrače či senzory úniku paliva a brzdění. Ještě větší roli pak přirozeně hrají v elektromobilech.

Nový čínský seznam kontroly vývozu, který má začít platit od 8. listopadu, zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium. Už předtím se ale týkal řady jiných minerálů.

„Situace je velmi napjatá,“ řekla Nadine Rajnerová, generální ředitelka německé společnosti NMD, která je dodavatelem kovového prachu pro průmyslovou výrobu.

I když je podle ní v zemích, jako je Švédsko, k dispozici spousta vzácných kovů, nemají doly ani rafinérské kapacity, aby byly použitelné. A pokud jde o těžké vzácné zeminy, Čína kontroluje 99,8 procenta celosvětové rafinérské kapacity, takže alternativní zdroje jsou zanedbatelné. „Jsme do značné míry vyprodaní a máme omezené zásoby,“ dodala.

A není jediná, kdo před něčím podobným varuje. Výrobci aut kvůli rozhodnutí Číny zpřísnit pravidla vývozu kovů vzácných zemin bijí na poplach. Německý svaz výrobců VDA se obává, že v dodavatelských řetězcích kvůli tomu nastane chaos, který bude mít dalekosáhlé dopady, napsal finanční server CNBC. Podle expertů hrozí, že se vyčerpají i zbývající zásoby těchto kovů. Ty jsou při výrobě aut a jejich dílů klíčové.

Manažer Toyoty: Do dvou měsíců to můžeme zavřít všichni

I když čínští dodavatelé podle agentury Reuters stihnou splnit nové objednávky před tím, než vstoupí v platnost vývozní kontroly, cesta po moři do Evropy může trvat 45 dní.

Tato hrozba je přitom jen jedním z několika bolehlavů, kterým automobilový průmysl čelí „Čína také zavedla vývozní omezení na lithium-iontové baterie a materiály baterií, což vyvolalo obavy o dodávky dílů pro elektrická vozidla,“ napsala agentura.

Výrobci automobilů také čelí výzvě amerických cel. „Může to do dvou měsíců vést k zavření celého automobilového průmyslu,“ řekl Ryan Grimm, viceprezident skupiny Toyota Motor pro Severní Ameriku pro nákup a rozvoj dodavatelského řetězce.

Související články

Výběr článků

Načítám