Míšení migračních vln ze západu a z východu pomohli lidem k lepší adaptaci na drsné podnebí severu. Foto: Miroslav Šára, Novinky

Dvě vlny míšení pomohly lidem zvládat klima drsné Skandinávie

Výsledkem dvou vln migrace do Skandinávie před 9500 lety byl vznik geneticky různorodé populace. Podle deníku The Independent, který se odvolává na studii v časopise PLOS Biology, to napomohlo k adaptaci na nepříznivé životní podmínky evropského severu.

Dvě vlny míšení pomohly lidem zvládat klima drsné Skandinávie

Studie vychází z analýzy genů od sedmi pravěkých obyvatel této oblasti, kteří žili v letech 7500 až 4000 před naším letopočtem. „Lovci/sběrači ze západu a z východu se geneticky docela lišili a měli dosti rozdílnou fyzickou podobu,“ řekl profesor Mattias Jakobsson, genetik z uppsalské university a spoluautor studie.

Příchozí ze západu měli modré oči a tmavou kůži, lidé z východu světlou kůži a oči různých barev. Jejich míšením prý vznikla populace schopná lépe zvládat životní podmínky ve Skandinávii. Zejména světlá kůže, která se míšením rozšířila, umožňuje lépe přijímat ultrafialové sluneční záření, a tak vytvářet v těle potřebný vitamín D.

Před devíti tisíci lety byla Skandinávie nehostinná. I když se již začalo oteplovat, vnitrozemí bylo podle Jakobssona stále „obřím kusem ledu“.