Podle současného zákona mohou učit jen lidé s pedagogickým vzděláním. Nepedagogové s praxí proto museli školy před několika lety opustit. Výjimkou jsou případy, kdy se řediteli nedaří sehnat kvalifikovaného učitele. V takové situaci může dočasně zaměstnat člověka, který učitelské vzdělání nemá.

Učitelé dramaticky chybějí

Podle Plagy se ukazuje, že ředitelé škol řeší nedostatek kvalifikovaných učitelů poměrně často. Dětí v posledních letech přibylo, zatímco učitelé stárnou a mladých nenastupuje do škol dost.

Podle výsledků průzkumu ministerstva může ve výhledu pěti let ve školách chybět až 11 tisíc pedagogů, konkrétně od letošního září může chybět až 6000 učitelů.

Přibližně devět procent výuky by pak ředitelé museli zajišťovat pomocí lidí bez požadovaného vzdělání nebo přesčasů stávajících pedagogů.

„Chceme, aby se to týkalo všeobecných předmětů, není to jen na odborné vzdělávání. Situace je velmi vážná, dnes je na výjimku v některých krajích zajišťována výuka v rozsahu deset procent,” řekl novinářům šéf resortu školství při příchodu na jednání vlády.

Místo takzvaného institutu nouze, který ředitelé musejí využívat, jim chce nabídnout systémové řešení. Předměty mají dostat možnost učit absolventi jakéhokoli magisterského studia vysoké školy. Pedagogickou kvalifikaci (tzv. pedagogické minimum) by si museli doplnit do tří let.

Desítky tisíc vysokoškoláků bez pedagogického vzdělání by šly rády učit, tvrdí průzkum

Plaga avizoval, že na pondělním jednání načte kompromisní změnu, podle které by doplňující studium poskytovaly pouze pedagogické fakulty.

„Zároveň poskytneme ředitelům škol na adaptační období dvou let prostředky, aby mohli novému učiteli dát uvádějícího učitele, který mu pomůže v prvních dvou letech s učitelským posláním a povoláním,” řekl.

Adaptační období předpokládal už kariérní řád, který Sněmovna za bývalé vlády ČSSD, ANO a KDU-ČSL neschválila. Zkušenější učitelé by podle aktuálního návrhu měli od ledna 2020 dostávat za podporu nových kolegů asi tisíc korun měsíčně navíc.

Strach o kvalitu všeobecných předmětů

S předlohou nesouhlasily školské odbory ani spolek Pedagogická komora. Vadí jim zejména změna, která se týká učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Tvrdí, že to může ohrozit kvalitu vzdělávání či zájem o studium učitelství.

Asociace děkanů pedagogických fakult ČR, která novelu rovněž považuje za riziko, nicméně podle svého bývalého předsedy Miroslava Randy po jednání s ministerstvem připustila, že vzhledem k nedostatku učitelů jsou změny v zákoně nutné. Podobný názor mají i zástupci ředitelů škol.

Může se vám hodit na Firmy.cz: