Nebezpečné mikroorganismy vzdorující nejsilnějším antibiotikům přežijí i v Arktidě

Geny označované jako blaNDM-1 a spojované s mikroorganismy odolnými i vůči nejúčinnějším antibiotikům byly objeveny v Arktidě, jednom z nejzapadlejších míst světa. Nové zjištění ukazuje, jak dramaticky rychle se mohou nebezpečné organismy šířit.

Geny spojované s mikroorganismy odolnými vůči nejsilnějším antibiotikům se našly ve vzorcích půdy z norského souostroví Špicberky.

Zjištěné geny byly původně identifikovány u pacienta v Indii, a to v roce 2007. Nyní se našly ve vzorcích půdy z norského souostroví Svalbard, které je v češtině známo jako Špicberky.

O tomto zjištění informoval odborný časopis Environment International.

Příčina? Nadměrné užívání antibiotik

Vědci se domnívají, že geny blaNDM-1 se mohly do Arktidy dostat s ptáky nebo s lidskými návštěvníky.

„Nadměrným užíváním antibiotik lidé způsobili urychlení tempa evoluce, tudíž vznikly odolné kmeny, které nikdy předtím neexistovaly,“ řekl podle listu The Guardian profesor David Graham z britské Newcastle University, který vedl výzkumný tým.

I když přítomnost rizikových genů byla na Špicberkách potvrzena, nebezpečné bakterie se tam dosud nenašly. Vědci se obávají, že mikroorganismy odolné vůči antibiotikům mohou způsobit obří epidemii, proti níž nebude léku.

Experti spekulují, že i bez epidemie zahyne do roku 2050 kvůli odolnosti bakterií vůči antibiotikům asi deset milionů lidí.