Start lodě Sojuz MS-10 se dvěma novými členy posádky vesmírné stanice se kvůli technickým problémům pomocného vzletového stupně nosné rakety Sojuz-FG ve čtvrtek nezdařil. Konkrétně nastaly potíže při oddělování prvního stupně rakety, který tvoří čtyři pomocné motory, od jejího druhého stupně.

„Dvě minuty čtyřicet pět sekund. Havárie nosiče. To jsme rychle doletěli,” shrnul do vysílačky situaci kosmonaut Ovčinin krátce po přerušení letu.

Následně se však naštěstí automaticky aktivoval záchranný systém, který loď zdárně navedl na nouzové přistání v Kazachstánu. [celá zpráva]

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Problém lodě Sojuz MS-10 po startu, posádka musela přistát

Pozdržení letů

Posádka vyvázla podle Rogozina z nehody bez újmy a cítí se dobře. Šéf Roskosmosu aktuálně zveřejnil na Twitteru fotografii, jak sedí vedle obou astronautů. Uvedl přitom, že Ovčinin a Hague dorazili do Moskvy.

Rusko navíc po tomto incidentu Sojuzu zřejmě pozdrží vyslání nepilotované zásobovací lodi k ISS, plánované na konec října. Loď Progress, která dopravuje posádce jídlo a další zásoby, totiž používá stejnou nosnou raketu Sojuz, jaká se dostala do problémů při čtvrtečním incidentu.

Starty raket Sojuz jsou pozastaveny, dokud nebude znám přesný důvod čtvrteční nehody. „První výsledky vyšetřování by měly být zveřejněny 20. října,” uvedla agentura Roskosmos.

Nick Hague (vlevo) a Alexej Ovčinin ve čtvrtek na kosmodromu Bajkonur, kam byli převezeni po nouzovém přistání.

Nick Hague (vlevo) a Alexej Ovčinin ve čtvrtek na kosmodromu Bajkonur, kam byli převezeni po nouzovém přistání. Nepochybně cítili únavu, zklamání, ale i úlevu, že přežili.

FOTO: Roskosmos

Problém pro nynější posádku to být nemá, ale...

Znamená to tedy, že stávající tříčlenné osazenstvo ISS bude s největší pravděpodobností až do jara bez posil. Nemůže to pro ně být problematické?

„Nebude to ani o tolik prodloužená mise (původně se měli vrátit v prosinci, nyní tam asi zůstanou minimálně do ledna – pozn. red.), aby jim způsobila jakékoliv zdravotní či technické potíže. Jídla, pití, kyslíku mají dost, jelikož se v následujícím období počítalo s pobytem pětice astronautů,“ okomentoval to pro Novinky tuzemský odborník Milan Halousek z České kosmické kanceláře.

„Navíc americké nákladní lodě (Dragon, Cygnus) mohou létat bez problémů,“ doplnil.

Posádka Sojuzu MS-10 Nick Hague (vlevo) a Alexej Ovčinin po vyzvednutí záchrannými oddíly. Nepochybně cítili únavu, zklamání, ale i úlevu, že přežili.

Nick Hague (vlevo) po vyzvednutí záchrannými oddíly s šéfem Roskosmosu Dmitrijem Rogozinem

FOTO: Roskosmos

Problém však podle Halouska může nastat s maximální životností Sojuzu MS-09, který je k ISS stále připojen a „proslavil” se v srpnu únikem vzduchu provrtaným otvorem. Zatím nebylo objasněno, kdo otvor navrtal. MS-09 startoval 6. června, životnost má 200 dní, takže má fungovat do počátku ledna. Podle jeho slov jde o to, že v Sojuzu je vysoce korozivní palivo, hrozilo by tak proreznutí spalovacího systému. Toto se tedy bude muset řešit.

„Lze to prodloužit z rezervy o dalších 20 dní, tudíž zhruba do konce ledna. Poté záleží na tom, jaká je tam ještě bezpečnostní rezerva, zda Rusové risknou využít jí a recertifikovat Sojuz na ještě delší pobyt – možná o další měsíc?“ zamýšlí se.

Nesnáze budou s naplánovanými pracemi, na některé z nich se připravovali právě Ovčinin a Hague. „Složitější to bude i s naplánovanými výstupy do kosmu – Prokopjev s Ovčininem měli již brzy mít výstup. I kdyby místo Ovčinina vystoupil třeba velitel Gerst, tak by na palubě ISS zůstal jen jeden člověk, což je bezpečnostní riziko,“ uzavřel.

Raketa Sojuz MS-10 na kosmodromu Bajkonur během příprav na start

Raketa Sojuz MS-10 na kosmodromu Bajkonur během příprav na start

FOTO: NASA/Bill Ingalls