Ze Slunce se nakonec stane mlhovina, zjistili vědci

Novinky,

Z našeho Slunce se po jeho „smrti“ může stát takzvaná planetární mlhovina. Vyplývá to z nové vědecké studie, kterou zveřejnil odborný časopis Nature Astronomy. Dříve přitom experti věřili, že se sluneční jádro nezahřeje dostatečně rychle na to, aby se to mohlo stát.

Ze Slunce se může stát planetární mlhovinaVideo: Novinky/Reuters

Když se Slunce dostane do konečné fáze svého životního cyklu, což podle obecně uznávaného modelu bude za pět až šest miliard let, stane se červeným (rudým) obrem. Zvětší se pak natolik, že bude moci pohltit některé planety, nepochybně Merkur a Venuši.

Poté se zřejmě stane takzvaným bílým trpaslíkem a nakonec zanikne.

Nová studie však naznačuje, že se Slunce nakonec stane planetární mlhovinou. Ta je tvořena jádrem rozpadlé hvězdy, jež osvětluje okolní plyn a prach, které jsou vyvržené při posledních fázích smrti hvězdy. Tento proces může trvat přibližně 10 tisíc let, napsal vědecký magazín Smithsonian.

Dřívější výzkumy přitom předpokládaly, že umírající sluneční jádro se nezahřeje natolik rychle, aby se něco takového mohlo stát. Jenže tato nová studie, na kterou upozornila agentura Reuters, ukazuje, že se může zahřát až třikrát rychleji, než se původně odhadovalo.

Planetární mlhovina

Planetární mlhovina je astronomický objekt skládající se ze zhruba kulové zářící obálky plynů tvořený jistými typy hvězd na konci jejich života. Termín nemá žádnou souvislost s planetami, jméno pochází z domnělé podobnosti se vzhledem obřích planet.

To znamená, že má potenciál vytvořit slabou planetární mlhovinu. Profesor astrofyziky na Manchesterské univerzitě Albert Zijlstra britskému listu The Guardian řekl, že by mlhovina mohla být vidět až z galaxie v Andromedě vzdálené přes dva milióny světelných let.