NASA zve na výlet skrz mlhovinu v souhvězdí Orion

Novinky,

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) zveřejnil působivé video, díky kterému se můžeme proletět skrz barevnou krajinu takzvané Velké mlhoviny v Orionu. Trojrozměrná cesta touto částí souhvězdí Orion představuje mlhovinu se zářícími oblaky i nově vznikajícími hvězdami. Sekvenci záběrů dali odborníci dohromady z dat, které poskytly dva teleskopy: Hubbleův a Spitzerův.

BEZ KOMENTÁŘE: Průlet mlhovinou v OrionuVideo: Reuters

Úřad NASA dal video dohromady ve spolupráci s řídícím centrem pro vesmírné dalekohledy, Space Telescope Science Institute (STScI). Hubble pořizuje záběry hlavně ve viditelné, Spitzer v infračervené části spektra.

Známá již od počátku 17. století

„Mlhovina v Orionu je od nás vzdálená zhruba 1350 světelných let. Může být viditelná pouhým okem, patří k nejjasnějším mlhovinám na obloze,“ uvádí STScI podle agentury Reuters.

Spatřit lze přímo uprostřed Orionova meče (skupina dvou slabých hvězd a této mlhoviny), široká je 33 světelných let. Tvoří jádro Orionova komplexu, kde se nachází i mlhovina Koňská hlava. Velkou mlhovinu v Orionu objevil v roce 1610 francouzský astronom Nicolas-Claude Fabri de Peiresc.

Novinky nedávno informovaly mimo jiné o zajímavých plánech NASA, úřad totiž hodlá vyslat do mezihvězdného prostoru automatickou sondu, která by hledala stopy života. Měla by zamířit k nejbližšímu hvězdnému systému Alfa Centauri. Jako sci-fi už ale pak působí skutečnost, že start této mise vědci plánují až na rok 2069. [celá zpráva]