„Studie ukazují, že pokud jde o hubnutí, hraje větší roli strava než cvičení,“ řekl Stanforth. Důvodem je podle něj fakt, že cvičení vyžaduje čas a setrvalou snahu, a také déle trvá, než vidíte výsledky.

Při cvičení navíc tělo spaluje méně kalorií, než by lidé očekávali. Naproti tomu ale existuje řada sladkých, tučných, kalorických jídel, které je možné snadno vyškrtnout z jídelníčku a brzy tak pocítit zmenšení objemu v pase i jinde. Pokud lidé změní stravovací zvyklosti, brzy uvidí výsledky.

„Abyste spálili 3,5 tisíce kalorií, museli byste ujít asi 55 kilometrů. Když se ovšem soustředíte na stravu, tak jedna tyčinka Snickers má 500 kalorií. Je o dost jednodušší si nedat tyčinku než denně nachodit osm kilometrů navíc.“

Stanforthovy závěry potvrzují i další studie

V časopise American Journal of Clinical Nutrition v roce 2014 vyšlo velké shrnutí dvacítky studií, na nichž se podílelo více než tři tisíce účastníků. Tvrdí se v něm, že strava bohatá na bílkoviny a různé odlehčené náhrady vysokokalorických pokrmů mají dobré výsledky u lidí, kteří končí redukční dietu a nechtějí zase přibrat, a to i ve srovnání s cvičením.

Další studie z roku 2011 uvádí, že na nadváhu u dětí nemá největší vliv jejich nízká fyzická aktivita, ale nevhodná strava plná cukrů a tuků.

Cvičení pomáhá znovu nepřibrat

Výše zmíněné však neznamená, že by cvičení nemělo smysl. Podle dalších studií se lidé, kteří zhubnou a už znovu nepřiberou, vyznačují tím, že správně jedí, a k tomu navíc pravidelně cvičí.

Fyzická aktivita má navíc pro člověka další benefity: zlepšuje náladu, chrání tělo před projevy stárnutí a pomáhá zvládat symptomy stresu, deprese a úzkosti. A když si člověk vybuduje muskulaturu, pak jeho tělo během dne spaluje víc kalorií v režimu bazálního metabolismu.