Vyléčit slepotu by mělo jít s pomocí genové terapie

Novinky, luk

Vědci z Oxfordské univerzity věří, že by do budoucna mohli vracet zrak slepým. Nestojí za tím žádné zázraky, ale genová terapie. Ta by mohla dokázat přeprogramovat buňky na očním pozadí, aby získaly citlivost na světlo.

Většina případů slepoty je způsobena ztrátou miliónů fotoreceptorů, neboli buněk, které jsou citlivé na světlo a rámují sítnici. Jsou podobné pixelům ve fotoaparátu. Zbylé nervy v sítnici, které nejsou citlivé na světlo, v oku ale zůstávají. Samantha da Silvaová z Oxfordské univerzity se svým týmem použila molekulu virů, do níž vložila protein melanopsin, citlivý na světlo. Celý tento „balíček“ pak vpravila do buněk sítnice u myší, které trpěly oční vadou zvanou retinitis pigmentosa. Ta způsobuje postupnou degeneraci oční sítnice a je nejčastějším důvodem slepoty u mladých lidí.

Vědci myši sledovali více než rok a během této doby se jim nově získaný zrak neztratil. Byly schopné nadále rozpoznávat objekty ve svém prostředí, což znamená, že viděly velmi dobře. Buňky s melanopsinem byly schopné reagovat na světlo a posílat vizuální informace do mozku. Vědci úspěšně vyzkoušeli pro léčbu slepoty i elektronickou sítnici, ale výhodou genetické léčby je její snadnější provádění.

Výzkum vedli profesoři z Oftalmologické laboratoře na Oxfordské univerzitě. Hlavní autorka studie de Silvaová řekla vědeckému webu Eurekalert: „Na světě žije mnoho slepých lidí, a představa, že bychom jim mohli zrak aspoň částečně vrátit s využitím relativně jednoduché genetické procedury, je krásná a vzrušující. Dalším krokem budou klinické studie u lidských pacientů.“

Studie byla publikována ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.