Titan obsahuje klíčové prvky potřebné k výskytu života

Novinky,

Saturnův měsíc Titan může obsahovat prvky klíčové pro život, alespoň ten primitivní. Dle údajů družice NASA Cassini se ve vrchní atmosféře Titanu nachází uhlíkatý řetěz aniontů. Ty slouží ke tvorbě vícebuněčných membrán, které mohou život rozvinout. Jiná studie objevila v jeho atmosféře vinylkyanid. Vědci spekulují, že formuje vnější stěnu buňky a biochemické procesy, které se odehrávají uvnitř.

Saturnův měsíc Titan obsahuje klíčové prvky potřebné k výskytu životaVideo: Novinky/Reuters

Atmosféru Titanu astronomové podle agentury Reuters dlouhodobě pozorují. Dané studie posilují myšlenku, že tento měsíc může být domovem organického života.

„Přítomnost vinylkyanidu (odborně akrylonitril) v prostředí s kapalným metanem naznačuje zajímavou možnost chemických procesů odpovídajících těm, které jsou důležité pro život na Zemi,“ řekla televizi CNN Maureen Palmerová z Goddardova vesmírného střediska v americkém státě Maryland.

Obrovské množství vinylkyanidu v horní vrstvě atmosféry (ve stratosféře) tohoto největšího měsíce planety Saturn zpozorovali astronomové díky měřením z pozemních teleskopů ALMA v Chile, který spoluprovozuje Evropská jižní observatoř (ESO).

Foto: NASA, ESA

Planeta Saturn se svými měsíci

Vědci tvrdí, že molekuly akrylonitrilu mohou přispívat k tvorbě základních membrán v tamních metanových jezerech. Život v kosmu by tedy mohl fungovat od úplně základních stavebních látek. Je to pravděpodobnější než objevení mimozemšťanů.

Rostlinným ani živočišným buňkám by se nevedlo

Akrylonitril je sloučenina uhlíku, vodíku a dusíku, která se používá hlavně k výrobě plastů. Pro nás je jedovatý.

Rostlinným ani živočišným buňkám by se na Titanu dobře nevedlo, teploty zde klesají až k -179 °C a jezera tvoří kapalné uhlovodíky.

Při hledání známek života mimo Zemi není mezi měsíci Saturnu jediný kandidát. Kromě Titanu se uvažuje i o zcela jinak složeném, ledovém měsíci Enceladus, který rovněž prozkoumávala sonda americké vesmírné agentury NASA jménem Cassini. [celá zpráva]

Studie o Titanu byly zveřejněny v odborných časopisech The Astrophysical Journal Letters a Science Advances.