Záběry oblak prachu, vířících po povrchu Marsu, pocházejí z letošního února. Jak připomíná agentura Reuters, vědci z NASA museli jednotlivé snímky upravit, seřadit a rovněž zrychlit jejich přehrávání, aby z toho vzniklo dané video i pro „běžné pozemšťany“.

Proč stát není jako firma - Nad problémem nápadu řízení státu jako firmy v podaní Andreje Babiše se zamýšlí Jiří Pehe. Čtěte zde >>
 Hurá máme právní stát! Bude líp! - Policejní žádost o vydání Andreje Babiše k trestnímu stíhání kvituje Alexander Tomský. Čtěte zde >>
Na Marsu určuje pravidla vítr. Krajinu rudé planety utváří po miliardy let a pokračuje v tom i nadále.NASA

Hora uprostřed kráteru

Je třeba si uvědomit, že vítr hraje jednu z hlavních rolí při formování povrchu planety. Studie NASA kupříkladu odhalila, že zvláštně situovaná hora uprostřed kráteru Gale vznikla větrem.

K vrstvení hory totiž došlo právě uvnitř impaktního kráteru. Takový kráter je vždy prohlubní kruhového tvaru na povrchu planet, měsíců a planetek. Vzniká nárazem jiného tělesa a má průměr od několika mikrometrů (milióntina metru) až do tisíce kilometrů.

„Na Marsu určuje pravidla vítr. Krajinu rudé planety utváří po miliardy let a pokračuje v tom i nadále,“ shrnuje problematiku americká vesmírná agentura ve své zprávě.

Vytrvalé hledání života

Nynější výzkum této mise NASA se zaměřuje na lineární tvar písečných dun, utvořených nedávnými větrnými jevy.

Vozítko Curiosity pátrá na Marsu i po možném životě, čemuž mohou napomoci i objevy vody. [celá zpráva]